Luftig løpetur til Trolltinden (22.10.2016)

Geschrieben von Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Besteigungen Breitinden (749m) 22.10.2016
Trolltinden (924m) 22.10.2016
Trolltinden Vest (768m) 22.10.2016

Klyving i vill og vakker natur

Trolltinden you rock!!

Denne dagen startet ganske brått. Kvelden i forveien hadde jeg valgt å teste ut Nabobil.no for første gang og hadde sendt en melding til en kar med en forespørsel om å leie bilen hans for en dag. Det er nemlig dette nabobilkonseptet går ut på. En kan leie en bil fra en privatperson en hel dag for en meget billig penge. Et perfekt konsept for studenter uten bil som gjerne vil komme seg litt rundt. Slik som meg. Jeg våknet av meldingen hans kl 11.00. Jeg fikk leie den.

Denne karen bodde på Alstad og jeg måtte derfor ta buss fra Mørkved. Jeg pakket turutstyret i en fei og fikk i meg en frokost før jeg plutselig satt på bussen. Jeg hadde lenge hatt lyst til å bestige Trolltind. Denne mektige og spisse tinden som synes godt fra nordsiden av Bodø og ikke minst Kjerringøy. En travers over Breitind og videre opp dit hadde vært en fastslått plan for denne turen en god stund. I dag var dagen. Kald og klar luft og en skyfri himmel.

Rett før jeg tok fatt på eggen opp til Breitinden. Det ble skivebom.

Jeg møtte karen på Alstad og tok i mot en flott Toyota RAW 4. Utrolig at jeg får leie en så flott og god bil i 24 timer for bare 400 kr. Jeg kjørte innom en butikk for å handle niste før jeg kjørte videre til fergeleiet på Festvåg. Tok fergen over til Kjerringøy som gikk 13.40. Jeg var ganske sent ute for en slik langtur som denne. Hadde lest en turrapport om noen karer som hadde brukt 8 timer tur retur Trolltind og de hadde ikke vært oppom Breitinden. Jeg visste det ville bli mørkt og hadde med hodelykt. Jeg satset uansett på at jeg hadde kommet meg ned fra de mest utsatte partiene før mørket senket seg helt.

Jeg passerte Kjerringøy Handelssted og tok til høyre på anleggsveien ved Alsos som går inn til Tverrbakkan, hvor jeg parkerte. En relativt god vei. Hadde aldri vært på denne siden av Kjerringøy før. Ved Tverrbakkan fant jeg en liten lomme ved siden av en traktor og høyball. I en inngjerding begynte flere hunder å bjeffe da de så meg. Samtidig klirret bjellene fra en rekke sauer i området, som flyktet da jeg kom. Det var et inferno av lyd i hele området. Tydeligvis ikke hver dag disse dyrene får uventet besøk. Jeg skiftet til treningstøy og gjorde klar sekken.

Jeg gikk rett inn på eiendommen hvor alle hundene var. Banket på døren til huset for å forsikre meg om at jeg kunne stå parkert her og også hvor jeg skulle. Ingen åpnet så da fikk det bare være. Jeg forsøkte å finne stien som skulle gå innover mot Trolltindvatnet, men fant den ikke. Det gjorde ikke så mye. Jeg skulle jo tross alt bare følge den et lite stykke før jeg skulle skrå oppover mot Breitinden fra nordvest. Jeg banet meg vei gjennom skog og kratt og gledet meg allerede til jeg var over tregrensen. Litt bratt og krungletet oppover nordvestgyggen ved tregrensen, men jeg kom straks over og holdt et høyt tempo oppover. Plutselig åpnet terrenget seg opp og jeg fikk nydelig utsikt over Kjerringøy.

Nevelsfjorden

Dersom du har planer om å bestige Sjunkhatten uten båttransport er Tverrbakkan siste mulighet å krysse over fra halvøyen, Kjerringøy. Det mest ideelle stedet å krysse også. Trolltinden og Breitinden er ikke en del av Kjerringøy da toppene ikke ligger på selve halvøyen. Det er mange som bruker sikring når de skal bestige Trolltind. Det er en luftig topp uansett hvor en går fra, men det er enkel klyving opp. Jeg hadde troen på at dette skulle være en helt grei tur uten bruk av sikring.

Tilbake til turen. Jeg kom opp til et mer behagelig terreng i høyden og fikk øye på eggen jeg skulle klyve opp. En bratt hammer gjorde at jeg måtte gå et stykke tilbake og runde på sørsiden. Kløv opp en liten kløft og videre opp på eggen. Det var enkel klyving hele veien. Til dels litt løst men tørt og fint. Jo høyere jeg kom, desto smalere ble eggen. På et punkt måtte jeg smyge meg forbi på den på nordsiden. Meget luftig, men enkelt å gå forbi. Deretter et klyvepunkt som var litt mer teknisk, men fremdeles lett. Jeg ble stadig mer overrasket over hvor smalt og luftig det skulle bli her oppe.

Meg med Trolltinden i bakgrunnen

Jeg var i fyr og flamme og livet var herlig. Jeg storkoste meg og kom stadig høyere. Naturen rundt meg var helt rå og det kunne ikke bli stort bedre. Dette er jo ikke noe stress, tenkte jeg. Den som ler sist ler best, heter det. En kan i grunn sette dette ordtaket inn i situasjonen jeg nå skulle befinne meg i. Da jeg kom over kanten, sa det stopp. Et digert, eksponet og bratt juv skilte meg og eggen videre oppover. "NEI!!! FAEN!!!". Fjellet lo av meg. Kortvarig lykke på meg gitt.

Jeg stod med andre ord på toppen av en diger pinakkel. Eggen videre bratnet skikkelig til. Sikkret grad 5 opp der. Jeg hadde med det samme bestemt meg for ikke å følge eggen videre, men konsentrerte meg nå om å prøve å se etter en trygg rute ned juvet til sørsiden av fjellet. Jeg kløv litt lenger ned på nordsiden for å få bedre oversikt. Her fant jeg rappellfester. Nei, dette var bomtur. Juvet var for bratt og utsatt til at jeg kunne klyve ned usikret. Nå var det bare å innse at jeg måtte snu og klyve ned igjen samme vei som jeg kom og deretter runde hele Breitinden på sørsiden. Kjipt er det, men sånn blir det i blant.

Trolltinden

Jeg tenkte mye på tiden. Var giret på å komme opp på Trolltind før det ble mørkt og jeg hadde tapt mye tid på denne bomturen. Jaja. Solen stod fremdeles over horisonten og jeg brukte ikke så veldig lang tid tilbake heller.

Da jeg kom ned fra eggen forsøkte jeg å vinne høyde ved å skrå oppover mot øst. Det gikk radig oppover og terrenget var lett. Like nedenfor toppen av Breitinden fant jeg to svære reinsdyr-gevir. De største jeg noengang har sett. Jeg ønsket gjerne å ta dem med hjem, men de var for tung til at jeg orket å bære dem nedover steinuren i mørket senere. Hadde jeg hatt en stor sekk kunne jeg selvsagt ha bunnet dem bakpå. Det går ikke med en liten løpesekk. Jeg stakk fort oppom toppen av Breitinden før jeg fortsatte ned og videre over den litt smale eggen før det ventet en lett bakke opp til toppen ved navn "Trolltinden Vest".

Nevelsfjorden i bakgrunnen

Herfra ventet en ganske bratt og utsatt egg. Her skal en ikke falle. Klyvingen så uansett enkel ut. Jeg kløv rolig og kontrollert nedover og konsentrerte meg nøye om fotplasseringer og studering av enkleste rute videre ned. Solgangsbrisen hadde satt inn og det blåste ganske kraftig nå. Jeg kjente at det var for kaldt med bare en singlett under løpejakken. Jeg var ytterst forsiktig nedover og kom meg omsider ned. Det skal sies at dette ikke er en klyvetur for alle. Mange vil nok foretrekke rappell nedover her.

I skaret søkte jeg ly bak en stein mens jeg skiftet til en teknisk tøye og hansker. Snart på tide å finne frem de litt varmere klærne fra klesskapet. Nå gjenstod siste klyvingen opp til toppen av Trolltinden. Jeg fulgte vesteggen oppover og kløv opp noen små hamre. Jeg måtte virkelig være obs på partiene hvor et lå is. Det var brattere og mer utsatt enn jeg hadde forestilt meg. På noen partier måtte jeg stoppe og tenke litt før jeg foretok de neste flyttene.

Varden på toppen av Trolltinden.

Nå hadde solen gått ned og det var skumring. Det blåste så kraftig at jeg frøs til tross for at jeg var i full bevegelse. Jeg kom etterhvert opp til partiet hvor det slaker ut litt. Da jeg fikk øye på varden var det full spurt opp og søke ly bak den. Jeg tok meg likevel tid til å ta et bilde og filme litt. Det er alltid verd det. Fantastisk utsikt fra Trolltinden. Langt der nede på nordøstsiden ligger Nevelsfjorden, i nord ruver Strandåtind, i øst kneiser Sjunkhattens majesteter, mens i sør ligger Fagertinden, Ånsvikfjellet og Breiviktinden. I vest var horisonten illrød. Skulle gjerne nytt denne utsikten en stund, men nå var det straks mørkt og jeg hadde lite lyst til å prøve å klyve ned den veien jeg kom opp. Jeg bestemte meg for å se hvordan det så ut nedover på sørøstsiden. Det så mye bedre ut og jeg valgte å gå for den ruten.

Jeg ventet så lenge som mulig med å skru på hodelykten for å bevare nattsynet. Det var uansett ikke så mørkt at jeg ikke hadde oversikt over terrenget. Det var veldig greit å klyve ned her. Det var denne ruten jeg skulle fulgt opp. Vesteggen, altså min rute, var tydeligvis litt mer krevende.

Utsikt mot vest fra toppen av Trolltinden.

Jeg rundet toppen på sørsiden og kom inn igjen på den eksponerte østeggen opp til Trolltinden Vest. Kløv fort opp her og da jeg stod på denne toppen igjen, var det blitt helt mørkt. Tok på hodelykten og jogget lett nedover steinuren mens jeg skrådde sørvestover. Planen var å skrå ned til stien på vestsiden av Trolltindvatnet ved Ol-ånsogjerdet og følge denne tilbake til Tverrbakkan. Et relativt lettgått terreng med stort sett solide store steiner i høyden. Kom etterhvert ned til vegetasjonen og løp igjennom store mosegrodde kampesteiner. Kom etterhvert ned til vannet og hadde hadde beregnet ganske god retning. Jeg hadde ikke brukt kartet fra jeg stod på toppen av Trolltind og skulle se hvor god jeg var til å navigere i mørket uten kart. Da jeg til slutt tok opp kartet, viste det seg at jeg stod en meter fra stien. Da ble jeg imponert over meg selv.

Sjunkhatten.

Stien var mye bedre enn forventet og nå var det bare plankekjøring tilbake til bilen. Jeg hadde tydeligvis ikke vært så langt unna denne stien på vei opp heller. Hadde bare parkert ved en annen innkjørsel. Fem timer hadde jeg brukt tur/retur. Jeg hadde nå god tid til fergen som gikk kl 21.00. Senere fylte jeg diesel i Bodø, leverte fra meg bilen på Allstad og tok bussen hjem til Mørkved. Var hjemme kl 23.00. En produktiv og nydelig dag. Endelig fikk jeg gjort denne turen.

Kartutsnitt av ruten min

Inntegnet rute fra turen

Film fra turen

Benutzerkommentare

Kein Titel

Geschrieben von ligroenb 16.11.2016 23:09

Fy søren for et flott område og flotte topper !!!

Sv:

Geschrieben von Fjellsamleren 16.11.2016 23:34

Ja det er virkelig et paradis her oppe, Lise :)

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.