Langs stier og egger i Vestnes. (22.10.2016)

Geschrieben von GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Rambergkollen (290m) 22.10.2016
Remmemstinden (1.090m) 22.10.2016
Ytstetinden (1.162m) 22.10.2016

Nok en strålende dag for tur i nordvest. Demed satte vi kursen for Vestnes på morgenkvisten. Kjørte til Vik i Tomrefjord, der vi satte igjen sykler ved stien til Vikaksla. Etterpå kjørte vi til betalingsbommen på Hellandsetervegen, hvor vi parkerte bilen.
Planen var å gå strake vegen mot Remmemstinden, men det frista ikke veldig å gå på frossen grusveg innover Remmemsdalen. I starten fulgte vi derfor den gamle setervegen. Den blei straks "spist opp" av grusvegen, men en god sti tok av til høyre mot Rambergkollen. Hvorfor ikke? Går sikkert sti videre mot setrene også, tenkte vi.....

Rambergkollen - populært turmål.

På myra før siste kneika til Rambergkollen. Remmemstinden, Litletinden og Ytstetinden venter i det fjerne....
Opp Hollendertrappa rett under toppen av Rambergkollen.
På Rambergkollen er det trigpunkt, gapahuk, utsiktsplattform og utsikt.
Utsikt mot Helland (Vestnes sentrum) fra Rambergkollen.

Fra toppen fant vi en sti som gikk i vår retning. Ramberget fikk vente i denne omgang. Da stien kom ned på myrene svingte den imidlertid tilbake i retning der vi kom fra. Vi satte derfor kursen stiløst i retning enden av veien og Hellandsetra. Litt tunggått.

Remmemstinden via nordøstryggen

Etter å ha passert setra fulgte vi sti opp og innover Heia med kurs for nordøstryggen på Remmemstinden.
Tilbakeblikk mot Heia.
Nå fulgte fin klyving opp nordøstryggen. Skygge, tørt og frossent. Tydelig tråkk viste veg.
Godt å komme opp i sola på toppen av ryggen. Legg merke til ismønsteret på Remmemsvatnet nedunder.

Ytstetinden via Litletinden og østryggen.

Vi traff en kar på toppen av Remmemstinden, som tipsa oss om merka rute rett ned i skaret mot Litletinden. Godt tips! Oppunder Litletinden fant vi ei lun hole for ei matpause i sola. Etterpå til topps på og lettgått videre mot østryggen på Ytstetinden. Passerte en liten hump her som jeg synes fortjener ei grønn nål og navnet Litle Litletinden, til tross for beskjeden PF.

På Litletinden. Videre fulgte vi ryggen til topps på Ytstetinden.
Tilbakeblikk mot Remmemstinden. Nærmest en nett liten tind som fikk ei grønn nål og navnet Litle Litletinden :)
Oppover langs østeggen tok vi fram tauet og gikk litt med løpende sikring.
Stedvis eksponert og opp i mot 3-tallet noen steder, fin klyving.

I øverste delen la vi tauet i sekken. Her var det lausere terreng. Løste ut en stor blokk, vi slapp heldigvis med skrekken....

Båt- og sykkelretur.

Helt vest på nordflanken av Ytstetinden fant vi en mosedekt og lite steinete retur ned bratta. Endel glatte snøflekker ellers i ura. Ferden fortsatte videre i stille vær og lav ettermiddagsol via Båten, Liahornet og på bratt men god sti ned fra Vikaksla. Sola gikk ned, og det blei en halvtimes kjølig sykkelretur, først på salta hovedveg, seinere på lett rima veg langs Flatevågen tilbake til bilen. Topp tur!

Nedunder Ytstetinden.
Fra Båten så vi bl.a. tilbake mot Rambergåsen og Tresfjordbrua.
Båten
Klart for nedstigning fra Vikaksla.

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.