Peakbooktreff lørdag: Uppnosi i Skjåk (10.09.2016)  4

Höhenmeter 438m
Besteigungen Uppnosi (1.294m) 10.09.2016 15:00
Besuche anderer PBE Lom bakeriet (369m) 10.09.2016

Lørdagsværet fornektet seg ikke under årets Peakbook-treff. For 3. gang på en Peakbook-lørdag var det begredelige værforhold da vi spiste frokost. Regn, vind og lavt skydekke. Det skulle riktignok bli noe bedre utover dagen, men Øyvind og jeg var ganske klare på at Liabrekulen (1910) var uaktuell med dagens forhold. I stedet ville vi gå på en lavere og enkel topp ved Skjåk, som jo er kjent for å være svært nedbørfattig. Jungeltelegrafen virket på Krossbu også, og plutselig var vi blitt 8 stykk som dro avgårde etter frokosten. Hyggelig at flere lot seg friste av enkel topp med god primærfaktor, og store sjanser for lite nedbør og lettere vær.

Dagens crux møtte vi halvveis på kjøreturen. Vi passerte jo Lom, og da var det flere som mente at det var obligatorisk med en stopp på bakeriet der. Så dermed tok vi en times pause der og fylte på med kalorier. Det ble en meget trivelig stopp det med skravling og gode bakervarer, og i grunn passet det utmerket med tanke på været, som skulle bedre seg utover dagen.

Vi greide til slutt å rive oss løs fra bakerilukta og alle godsakene, og etter litt mer kjøring, var vi kommet til Bråtågrendi. Ved gården Mork fant vi riktig avkjørsel. Vi prøvde først ved Storbråta, hvor det også ser ut som det går an å kjøre opp, men her er det ingen ordentlig vei videre. Det så stengt ut, og veien hadde mer traktorveistandard.

Etter en kort strekning på grusvei, parkerte vi i krysset oppe på Bråtååsen. Siden en traktor med henger sto der det så ut til å være best å parkere, var det ikke mye å velge i av parkeringsplass. Heldigvis hadde sjåførene Geir Arne og Anne begge biler som tåler litt røft terreng, så da ble skogen alternativet. En regnbyge dro inn fra sørvest, og det så grått ut da vi gjorde oss klare for avmarsj. Bygen var det heldigvis ikke mye futt i, så vi la i vei med godt mot på traktorveien, som går hele veien opp til toppen på Uppnosi (1294). Høstfargene begynte å bli riktig så fine, selv om det nok manglet noen dager til de var helt på topp. Vi skravlet og nøt det stigende utsikten, mens været stadig bedret seg. 5 km går jammen fort i trivelig selskap, og en time og et kvarter senere sto vi på toppen, som er meget godt utbygd.

På toppen nøt vi medbragte bakervarer mens vi satt i le for vinden bak det største bygget, som står ved masta. Den godeste Geir Arne vartet opp med både seigmenn og noe sterkere drikke. Tradisjon tro fikk også toppen besøk av en seigmann.

På returen ble det nesten litt sol mens vi ruslet nedover. Vi pekte og prøvde å sette navn på det vi så i det fjerne, og fotograferte høstens farger langs traktorveien vi gikk på. Snart var vi ved bilene igjen, og etter en liten «photo shoot» av friske høstfarger nedover mot Bråtågrendi, kjørte vi etterhvert tilbake til Krossbu. Gjennom Bismo og Skjåk skinte sola, og fortsatte med det oppover Bøverdalen. En flott avslutning på en dag som hadde en temmelig grå og nedslående start.

Straks klare for avmarsj i veikrysset oppe på Bråtååsen. Traktorveien som fører til topps på Uppnosi ses bak, helt i venstre bildekant.
Geir Arne, Chris og Øyvind forlater skogen og er snart på snaufjellet.
Uppnosi (1294) og masta på toppen har kommet til syne. Venke Kristin, Anne og Finn på vandring mot dagens mål.
Hele gjengen på tur til Uppnosi (1294), som ses bak.
Toppen på Uppnosi (1294) nærmer seg.
Få meter igjen til Uppnosi (1294) nå, som har mer enn bare en varde på toppen. Geir Arne, Jørn og Øyvind i tet.
Gruppebilde ved toppvarden på Uppnosi (1294).
Fra Uppnosi (1294) ser vi nedover mot der vi kom fra. Turfølget har nettopp startet på returen. Dalen inn mot Sota Sæter ses til venstre i bildet.
På vei tilbake mot bilene på Bråtååsen.
Fra returen. Bildet er tatt mot nordvest.
Fra returen. Traktorveien vi går på forsvinner ned i skogen til venstre, hvor bilene sto parkert omtrent på ryggens laveste sted, på Bråtååsen.
Ned i den høstfargede skogen igjen, på vei tilbake til bilene.
Startzeitpunkt 10.09.2016 13:35

Benutzerkommentare

Escaping from the wet

Geschrieben von Chris 17.09.2016 00:17

The little escape to Skjåk was just great, perfect idea! I enjoyed the colours of autum so much on this trip. :)

Sv: Escaping from the wet

Geschrieben von Nils 17.09.2016 23:43

Glad you could join us this day, Chris! I really enjoyed being on a trip with you and all the other Peakbookers. Skjåk is often a winner when the weather forecast is depressing. ;-)

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.