Andhue og Røyken (Andøya) (03.09.2016)

Geschrieben von SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Ramnan (376m) 03.09.2016 14:15
Andhue (288m) 03.09.2016 14:52
Besuche anderer PBE Bjørndalen P-plass (35m) 03.09.2016 13:07

(App-test iOS; igjen litt trøbbel med at bilder er borte etter turen.)

Dag 3 av kurset på Andøya og hval-safari var satt opp på ettermiddagen. Jeg har sett hval før og vært med på Rib-tur mange ganger. Derfor valgte jeg å være usosial i dag for å få meg en fjelltur i det nydelige været.
Etter lunch tok jeg strake vegen fra Narom og opp ei bratt og glatt renne. Deretter gikk jeg opp på Røyken og videre ned og opp grusvegen til Ramnan med alle sine tekniske installasjoner. Jeg hadde en liten tanke om å fortsette mot Durmålshaugen men det så ikke helt trivielt ut.
Jeg valgte heller å snu og gå opp på Andhue som er nærtopp nummer 1 til Andenes.
For å få litt spenning prøvde jeg å gå ned på baksiden av Andhue. Flere hadde advart meg om at folk hadde blitt reddet oppi her etter å ha gått seg fast så jeg var forberedt på å måtte snu. Jeg kom halvveis ned på bratte gressflanker men så ble det stopp over et slimete sva som endte i stup. Dermed ble det tung retur opp til toppen. Jeg valgte da å følge stien ned til grusvegen og så tusle langs asfaltvegen tilbake til Narom. Den siste biten var kanskje den farligste delen av dagens tur... fartsgrenser synes å være veiledende for en del sjåfører her.
Fin tur i flotte omgivelser og i godt vær.

Bratt renne opp fra Narom til sadelen mellom Andhue og Røyken.
Andhue sett fra Røyken med Andenes i bakgrunnen.
Røyken sett fra anleggsvegen opp mot Ramnan.
Tettstedet Bleik med fugleøya Bleiksøya utenfor.
Kassen på Andhue står uvanlig langt under toppen.
Resten av kursdeltakerene valgte hvalsafari.

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.