Fylkestopp-raid på Østlandet (30.08.2016)

Geschrieben von gedded (Fredrik Gedde-Dahl) GSM

Viktjernhøgda parkering (160m) 30.08.2016
Stryken stasjon P-plass (240m) 30.08.2016
Strandsetra P-lomme (200m) 30.08.2016

Jeg og vemundmathiesen (Vemund Mathiesen) startet å prate om denne turen tidligere i år, men andre turer har blitt prioritert. Da passet det bra at fatter skulle en tur til Stavanger noen dager, noe som gjør at bilen var ledig. Jeg spurte Vemund kvelden før og han var klar. Klokka 9 tirsdags morgen monterte vi syklene på bilen og satte kursen østover mot Oslo, vi hadde håpet at trafikken innover Oslo hadde roet seg til dette, noe som fungerte bra helt til et trafikkuhell hadde skjedd litt lenger framme. Det var saktegående kø og vi valgte en liten avstikker rundt ulykkesstedet. Usikker på om vi sparte noe men vi var i hvert fall i bevegelse.

Kjerkeberget

Dagens første mål var Oslo's høyeste så vi fortsatte opp Riksvei 4 mot Stryken Stasjon. Langs veien her hadde Statens Veivesen kontroll, vi ble brått litt nervøse om sykkelopphenget var lovlig da det skuler mesteparten av skiltet. Heldigvis for vår del skulle tilfeldighetene ha det til at hele kontrollplassen var full og vi ble vinket videre. På tide å fikse eksternt skilt!
Vi parkerte på Stryken stasjon P-plass og startet å tråkke oppover grusveien klokka 11.15. Jeg er fortsatt litt sjuk så det ble i et rolig tempo. Etter omtrent 11 km var veien blokkert av en skoleklasse, noen biler og noen tømmermaskiner. Vi snek oss forbi og tok av mot startstedet for gåturen som var omtrent 450 meter øst for toppen. Herifra byttet vi om fra sykkelsko til joggesko før vi begynte å traske oppover. Bushinga startet tørt men vi måtte se oss nødt til å krysse noen våte myrer enkelte steder. Endte til slutt opp med å være halvvåte på beina begge to. Etter hvert kom vi inn på stien som ender ved hytta på toppen. Vi fulgte denne og like etterpå var vi der. Her ble noen brødskiver og sjokolade nytt før vi gikk bort å logga geocachen her oppe. I det den var ferdig logga suste det et jagerfly på østsiden av toppen litt høyere en det vi var, artig å få se de på nært hold.
Vi gikk for det meste samme vei ned som opp. Sykkelturen tilbake var stort sett en lang slak nedoverbakke, helt perfekt.
Turen var 28,4 km lang, 645 høydemeter og tok i underkant av 3 timer med en god pause på toppen. Litt usikker på om det er mulig å legge ved flere GPS’spor på en tur, men du kan i hvert fall finne GPS-loggen her.

Snart klare til start
Full stopp, med mindre man har sykkel
Et kjent motiv, hytta på toppen
Utsikten mot sør fra toppen

Fjellsjøkampen

Tilbake i bilen kjørte vi nå nordøst mot Akershus høyeste. Etter litt over en time tok vi opp Gjødingssetervegen (40 kr SMS-bom). Denne fulgte vi et godt stykke oppover igjennom en port/strømgjerde helt til vi sto midt ute på et gårdstun. Her var vi litt usikre på om vi hadde kommet riktig. Det knakte i noen sekunder helt til vi oppdaga en port til. Kjørte igjennom og der var Gjødingssetra P-plass. Her var det bare et kort stykke på vei så vi valgte å la syklene stå. Vi traska bortover veien i noen hundre meter før vi tok av på sti opp mot toppen. Stien var bred, fin og stort sett tørr hele veien til toppen. Før vi gikk opp i tårnet gikk vi bortom høyeste punkt som ligger noen meter nord for tårnet. Fra tårnet var utsikten fin, dog noen skyer i retning Jotunheimen. Her oppe var det også to siktkart/skiver som gjorde speidinga litt enklere og litt mer interessant.
Vi var nede ved bilen etter 5,1 km, 346 høydemeter og 1 time og 22 minutter.
GPS-logg her.

Fremme ved tårnet, noen få meter igjen frem til selve toppunktet
Tydelig at Gardermoen ikke er langt unna, mye fly i lufta i dette området

Slavasshøgda

Etter en feit benisnstasjonsburger var neste mål nå Østfold høyeste. Vi kjørte sørover mot Rømskog kommune der vi kjørte ikke langt fra svenskegrense. Vi vurderte å te en liten tur over til Sverige bare for å ha gjort det, men det ble med tanken. Vi parkerte ved Strandsetra P-lomme hvor vi bevegde oss fra bilsetet til sykkelsete og tråkka oppover klokka halv 8. Vi tok første til venstre og andre til høyre i kryssa oppover. Ved veien rett sør for toppen la vi ifra oss syklene og startet bushinga mot toppen. Også her var det relativt tørt, men med enkelte våte partier. Mye spindelvev og Hjortelusfluer var det også. Etter litt over en halvtime fra bilen sto vi på toppen. Fylkestopp eller ei, kommer nok ikke til å legge turen hitt så veldig mange ganger til, men gøy å ha vært her. Vi feira fylkestopp nummer 12 for meg og 13 for Vemund med litt sjokolade før vi gikk tilbake til syklene. Havnet litt langt øst på returen, her var det litt mer knotete terreng med det løste seg fint. Vi kom oss på sykkelen og trillet ned til bilen i skumringa. Turen ble 6,8 km, 175 høydemeter og tok 1 time og 10 min. GPS-logg her.

Viktig med næring mot toppen
To på topp
Kom over et lite utsiktsvindu på vei ned

Viktjernhøgda

Det var ikke flere ubestigde fylkestopper i område nå, men vi var ikke helt ferdig enda. Vi hadde hørt at Rømskog kommune skulle bli en del av Akershus og dermed ta med seg fylkestoppen. I Slavasshøgdas fravær dukker Viktjernhøgda opp. Norges laveste fylkestopp blir enda lavere. Dette er jo en litt artig situasjon.
Når dette eventuelt skjer er jeg litt usikker på, men uansett er det en kommunetopp, så en bomtur er det ikke.
Vi kjørte fra Slavasshøgda vestover med veien for oss selv i mørket. Plutselig etter en sving løper det en elg ut i veien. Heldigvis var ikke farten høy og vi stoppet etter en liten nedbremsing. Så ut som elgen ikke helt skjønte hva som møtte den og kløna seg over veien og ut i skogen igjen. Vi kom frem til Viktjernhøgda parkering klokka 21.30 hvor vi fikk montert hodelyktene på hjelmene og starta syklinga oppover de bratte bakkene. Etter 2,8 km var vi ved masta, her gikk vi oppom Viktjernhøgda sør før vi trilla noen hundre meter ned igjen. Her la vi fra oss syklene og starta å bushe inn mot kommunetoppen. Siden hodelyktene hang så godt på hjelmen fortsatte vi med hjelm på hode innover skogen. Etter 4-500 meter på beina var vi fremme. Her er det to knauser som ser ganske like ut, usikker på hvem som er den høyeste. Vi skreiv oss inn i boka og spiste de siste bitene av sjokoladen før vi rusla tilbake. De siste 100 meterne før syklene kom vi ut på ei åpen myr. Her oppdaget vi at det var den stjernehimmelen. Siden dette var den siste turen for dagen trosset vi den våte myra og kom oss ut for å nyte synet. Flere stjerneskudd var også å se. Vi kikka i omtrent 15 minutter før vi trilla ned til bilen igjen. 7 km, 205 høydemeter og 1 time og 30 min. GPS-logg her.

Da var dagens topper unnagjort og vi startet på turen hjem. Kom hjem litt over klokka ett. Takk for turen.

Oppe på Viktjernhøgda Sør med utsikt opp mot tårnet
Sikkerhet kommer alltid først. Bushing med hjelm
Fremtidig fylkestopp?
Hodelykt og stjernehimmel er en dårlig combo, men det gir en kul effekt

Benutzerkommentare

Viktjernhøgda overtar i 2020

Geschrieben von morsor 03.09.2016 20:58

Rømskog innlemmes i Aurskog-Høland i år 2020. Det står å lese i lokalavisen vår idag. Morten.

Sv: Viktjernhøgda overtar i 2

Geschrieben von gedded 04.09.2016 14:17

Takk for info. Det er snakk om så lang tid ja. Da var vi i hvert fall ute i god tid!

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.