Rauma: Nonstinden (20.08.2016)

Geschrieben von ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Startpunkt Røsta parkering (455m)
Endpunkt Røsta Parkering (455m)
Tourcharakter Bergtour
Bewegungsschnitt 3,1km/h
Entfernung 9,6km
Höhenmeter 1.143m

Kjørte forbi vakre Bøstølen og parkerte ved parkeringsplass for Røsta. Her går skiltet tursti, enten inn til Røsta eller mot Litlevatnet og Brynbottsvatnet. Jeg valgte sistnevnte.

Tanken min var å følge stien bare et lite stykke og så skjære oppover mot sørvestryggen av Nonstinden. Det så egentlig ut til å være en del partier med myr mellom krattskogen oppover. Jeg traff noen stiryddere et stykke oppover stien, men de mente at det var best å følge stien oppover mot Brynbottsvatnet og det gjorde jeg. Da jeg endelig kom opp på sørvestryggen, var det en fin rygg å følge med lettgått underlag og med innslag av fast fjell som gjorde det meste av ryggen til en finfin oppgang. Når man nærmer seg toppen, blir det endelig litt kvasst og man får en formiddabel utsikt til blant annet Middagstinden hvor jeg var dagen før! Utrolig flott utsikt utover i alle retninger fra toppen. Jeg hadde brukt ca 2 timer i et jamt og rolig tempo og jeg tok meg derdor en god pause på toppen. Jeg kunne ha kost meg lenger på toppen, men det ble litt småkjølig til en forandring fra de siste dagene hvor det egentlig hadde vært i overkant for varmt ... Etter flere dagers skyhøye temperaturer var jeg nok blitt noe bortskjemt! Så i frykt for å måtte kle på meg mer enn en genser, så tuslet jeg neg heller nedover ryggen igjen :-)

Jeg var på tur til å gå bortom vestre Nonstinden 1504, men idag droppet jeg glatt den lille omveien bortom en ekstra liten grushaug og fulgte heller den lettgåtte ryggen nedover igjen. Nå fulgte jeg ryggen lenger ned og tok sikte på å komme inn på stien nærere parkeringen. Da jeg nesten var komt ned til stien igjen, kom jeg innpå et vardet tråkk som jeg mener fører oppover i retning ryggen. Denne ender nede ved en jakthytte som jeg har lagt inn bilder fra. Hytta ligger rett ved to store furutrær på nordsida av Røstaelva, ca 300 meter innover stien fra veiens ende.

Kort tid etter var jeg nede igjen ved bilen og kunne nyte en kopp kaffe i den steikende sola som ogjen var kommet til syne. Nå var det på tide å peile seg sakte og sikkert i retning Nordfjord igjen siden det kun var 1 dag igjen av dette årets sommerferie!

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.