Storknubben til Øspetinden (17.08.2016)

Geschrieben von Affen (Arnfred Iversen) GSM

Karte
Besteigungen Midtre Sessknubben (1.205m) 17.08.2016
Søre Sessknubben (1.178m) 17.08.2016
Storknubben (1.208m) 17.08.2016
Øspetinden (1.228m) 17.08.2016

Flott rygg-travers med innslag av enkelte luftige klyvepunkter.

Startet ved Sakselia, gikk opp Sessdalen og fulgte stien forbi Hoemsetra som leder mot Instebotn. Litt før Urvatnet dro jeg av stien og bushwhacket opp lia gjennom bjørkekratt til Vesleknubben. Gradvis brattere opp mot Storknubben. Det var fuktig og litt sleip vegetasjon i selve nordvestflanken, så jeg dro høyre og ut på vesteggen, som jeg kløv til topps.

Det er videre herfra det blir interessant.
Definitivt et par øyeblikk underveis hvor man lurer på hvordan i allverden man skal kunne forsere det som åpenbarer seg av hindringer. Men som alltid så blir ting mer håndterbart når man kommer litt tettere på. Må litt ned i vestsiden for å omgå de største hinderne. Vegetert, løst og sleipt i alle skyggepartiene, men med en gang man tar opptaket opp på neste egg og ut i sola så blir det tørr og uproblematisk klyving. Vel fremme på Søre Sessknubben så er man ferdig med vanskelighetene.
Nydelig rygg herfra og opp på Øspetind. Smal men lettgått.

Fulgte Sørvestryggen ned fra Øspetind, men jeg dro av ryggen et godt stykke før man kommer ned til Hoemskaret. Jeg så at der var mye våte sva nedenfor selve skaret så jeg vurderte det som bedre å gå mer direkte ned mot Instebotnvatnet. Det var bratt men fast og fin lyng som var helt uproblematisk å fote seg på. Lett å finne stien nede ved vannet, og fulgte denne tilbake til Hoemsetra og samme rute tilbake til Sakselia. Lang utmarsj men fantastisk idyllisk terreng.

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.