Majaklumpen - Bindal, Grane (08.08.2016)

Geschrieben von otto (Otto Lund) GSM

Besteigungen Majaklumpen (1.021m) 08.08.2016

Nordland
8.8.2016

Det trigonometriske punktet Majaklumpen ble første gang brukt under Christian de Seues triangulering i 1880. Da ble det bygget en ”6 x 6’ steinvarde på høyeste topp med bolt i vardens sentrum”. Dimensjonen 6 x 6’ tilsvarer 1,85 m i diameter og 1,85 m høy, det vil si meget nær dagens dimensjon. Så det kan gjerne være den originale varden som står der i dag.

TUR
Ved E6 var det kiltet til Mellingsvatnet. Betalte bomavgift på sms og fortsatte 10.5 km til p-plassen. Startet etter 4 hjulings-sporet som vi forlot etter ca 1 km. Krysset elva på lav vannstand og fortsatte over myra til Majaskaret. Etter en ny elve-kryssing tok vi sikte på et markert skar ved "Streehpege". Videre opp svaene til Majaklumpen (1021). En bortgjemt topp, som sikkert blir lite besøkt. På returen ble det en smak av blåbær og multer..

Majaklumpen kommer til syne
Lav vannstand
136 år gammel varde på Majaklumpen
Trygt med tørre sva

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.