Møysalen (15.07.2016)

Geschrieben von laskemoen (Kristian Laskemoen)

Tourlänge 10h 00min
Entfernung 22,6km
Höhenmeter 2.260m
Besteigungen Møysalen (1.263m) 15.07.2016
Topp Sør av Øvre Møysalvannet (910m) 15.07.2016

Startet turen fra parkeringsplass ved E10 med opphold og lavt skydekke. Stien fra parkeringsplassen var god, og det var lagt ut stokker over myrene de første 4-5 km. På grunn av det lave skydekket så vi ikke hvor langt innover det var til toppen og lurte på om Møysalen var en topp mye nærmere enn det den egentlig var. Vi fikk sjekket kartet fulgte stien videre innover. Da vi hadde passert de to stikryssene med stier fra Lokanfjorden og Snytindhytta så vi for første gang andre folk i fjellet, men de forsvant fort over en kant og opp mot skydekket.

Nedenfor "Topp Sør av Øvre Møysalvannet" mistet vi stien. Det var relativt bratt og en del løsmasser, men gikk greit å gå bortover. Da vi kom til ryggen av møysalen og så tilbake, så vi at det gikk en sti vesentlig lenger opp på "Topp Sør av Øvre Møysalvannet" som så bedre ut, men at siste stykket ned mot Møysal ryggen var både løst og bratt og ikke ideelt. Vi fulgte ryggen oppover for det meste på venstre side, og krysset et par snøfelt og et par steder med lett klyving. Vel oppe på toppen tok vi igjen turfølget forran oss, og fikk de til å ta toppfoto for oss. Etter at det andre følget forlot toppen benyttet Magnus anlednigen til å ta noen "lettkledde bilder" med toppvarden, før vi innså at skyene neppe kom til å lette og dermed ingen utsikt. På vei ned gikk vi via "Topp Sør av Øvre Møysalvannet" litt for å følge den bedre stien og litt fordi toppen var under skydekket og derfor bød på noe utsikt. Turen tilbake til bilen gikk uten noen nevneverdige begivenheter.

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.