4 topper rundt Rørholt i Bamble (01.04.2016)

Geschrieben von LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Karte
Besteigungen Eikekollen (261m) 01.04.2016
Grimås (262m) 01.04.2016
Hestås (223m) 01.04.2016
Ånås (225m) 01.04.2016
Toppen av Ånås

Fint vær og klar for tur. Tenkte å ta et jafs av de siste 5 Bambletoppene her inne ved Rørholt.
Kjørte inn til sagbruket, var oppe ved noen hus, men ingen hjemme. Tok sjansen og kjørte inn til Dalene. Gikk opp veien til venstre der og fulgte blåmerket sti til toppen av ÅNÅS. Var så tidlig ute at skaresnøen bar oss etter nattens frost. På toppen er der postkasse med bok og benk og flott utsikt! Bare en som hadde skrevet i boken i 2016, den 2.januar. Satt og kosa oss med en appelsin og nøt utsikten, hørte på den fine fuglesangen, hakkespetten og fulgte en musevåk sin jakt på ett eller annet. Ned samme vei.

Toppen av Grimås

Lot bilen stå og gikk langs veien innover forbi Kil og opp til foten av fjellet. Der veien flater ut etter en liten sving, går det en liten gammel vei oppover til venstre. Den veien fortsetter i en umerka sti, som kan følges helt til toppen av GRIMÅS. På veien opp skremte vi opp en storfugl, så ut som en stor røye. På toppen kosa vi oss med mat og kaffe i ly av vinden litt til venstre for toppen. På toppen er der steinbod, varde og steinsitteplasser. Fin topp med bra utsikt. Ned igjen prøvde vi en annen retning, men havnet opp i et villniss av falne trær, ufser osv.

Fra kanten der vi spiste
Ned igjen til bilen og vi kjørte så til sagbruket igjen. Der traff vi eieren, som sa at vi kunne kjøre innover til en parkeringsplass og gå opp derfra. Vi gikk innover en blåmerket vei og tok opp til venstre en "traktorvei", det var ikke lurt!!! Vi endte opp med å klarte/klyve opp det bratte fjellet. Kom oss likevel greit opp. Ikke lett å finne toppen, vi var oppom alle de små "steinene" der, så har vert der. Gikk litt ned på kanten av HESTÅS og nøt utsikten og den siste appelsinen her. Ned igjen via diverse renner. Kom ned litt ovenfor sagbruket og gikk opp igjen og hentet bilen. Masse blåveis og hestehov ved sagbruket.
Hestehov
Mener å huske at denne busken er ganske giftig, eller tar jeg feil?
Parkerte nede ved veien og gikk opp denne veien.
Dagens siste topp var LAUVMARKÅSEN. Kjørte til der Lauvmarkveien starer og parkerte på en liten plass ved huset. Gikk opp veien til parkeringen og snuplassen. Stor lavo der oppe. Gikk så inn et dyretråkk og tok av oppover fjellsiden til venstre etter ert dyretråkk, gikk greit oppover til toppen. Her satte vi oss på kanten og nøt utsikten og spiste siste del av nisten vår og resten av kaffen. Gikk ned nesten samme dyretråkk. Fin topp og fin tur! Nå er det bare en Bambletopp igjen.
Kristen med bla. Lifjell bakom

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.