Sølvbergklumpan og Gammelsagelvskoran (Namsos kommune) (18.10.2015)

Geschrieben von TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Startpunkt Nord for Langvassmoen (97m)
Tourlänge 2h 57min
Entfernung 7,0km
Höhenmeter 496m
Besteigungen Gammelsagelvskoran (204m) 18.10.2015
Sølvbergklumpan (403m) 18.10.2015

Topp nr 79 og 80 på Namsoslista. Da mangler det kun fire topper på denne lista, hvorav den ene er en øytopp på Hoddøya.

Jeg kjørte til Gryta i Namdalseid kommune og fulgte skilt mot Bogn fritidsområde.
Dette er en bomvei til Statskog. Kr 70 som kan betales med telefon. Jeg kjørte 11 km innover og parkerte i krysset til en stikkvei som går til Seterbukta i Storvatnet. Gikk først opp til Gammelsagelvskoran. Litt bratt på slutten, så ruta på returen var bedre. Ingen markering av toppen. Gikk tilbake til veien og fortsatte mot Sølvbergklumpan. I fjellsida av dette fjellet var det ei sølvgruve i gammel tid. Leirstedet Langvassmoen ligger også i nærheten, og mange elever har vært oppe i gruvene og leita etter sølv. Fint fjellområde. På toppen er det en varde og trigpunkt.

Under Vomma ligger Tarmen

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.