Lojstahajd (11.07.2015)

Geschrieben von FjellEggen (Jan Eggen) GSM

Karte
Besteigungen Lojstahajd (82m) 11.07.2015

Dro sørover fra Visby for å overvære Stångaspelen. Gammelt Gotlansk idrettsarrangement, hvorav pärk og Varpa visstnok er av de mere prestisjefylte grenene. Men de har også mange andre idrettsgrener på programmet de 5 dagene Stångaspelen varer. Var der noen timer, fikk litt god drikke og hamburgere før vi dro nordover igjen, mot Gotlands høyeste topp Lojstahajd på 82 moh. Kjørte på vei nr. 551 vestover før vi tok av en smal grusvei til høyre. Kjørte denne noen hundre meter før vi svingte høyre igjen og inn på et lite grustak. Parkerte helt innerst på plassen. Måtte bruke koordinatene på gps en på denne toppen, nesten umulig å finne veien ellers. Fant betongfundamentene som beskrevet på Sverigestak.org, men er fortsatt veldig usikker på om dette er den høyeste toppen på Gotland. Både når jeg bruker GoogleEarth og ved å være der og se mot nordøst, så virker det som det er noen meter høyere lenger østover. Ca 200 m. lenger nordøstover, så sier i hvert fall GoogleEarth at det er 89 moh. Kammeratene som var med er ikke spesielt interessert i "toppturer" derfor ble det ikke sjekket noe nærmere. I nærheten av Lojstahajd ligger også Gotlands eneste villhestpark, nemlig Russparken.

Ellers tok vi en tur nordover, hvor vi både satt på med en vaskeekte racerbilsjåfør på Gotlands eneste racerbilbane, Gotland Ring, og vi tok også en tur til Fårö, hvor de berømte Raukene ligger. Disse var skikkelig stilige. En lignet mistenkelig på et ansikt, og en annen lignet på en hund. Det var også mange flere der. Mikael og jeg var også inne i en av Sveriges lengste grotter, Lummelundagrottan. Der var vi med på en 3 timers guidet tur, som tok oss ca 500 meter innover i grottesystemet. Måtte både krype og kravle igjennom trange passasjer, og på veien ut måtte vi vasse i vann til brystet. Meget fin og artig opplevelse. Mitt første tandemhopp ble også gjort her på Gotland. Var nervøs som fy, men det gikk heldigvis bra :-)

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.