Befjell, Vore, Vestre Vore og Himmelsyna (25.06.2015)

Geschrieben von LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Karte
Besteigungen Befjell (658m) 25.06.2015
Himmelsyna (649m) 25.06.2015
Sør for Himmelsyna (645m) 25.06.2015
Vore Vestre (585m) 25.06.2015
Vore (569m) 25.06.2015
Besuche anderer PBE Himmelsyna p-lomme (330m) 25.06.2015
Endelig fikk vi to dager med godvær. Kastet oss i bilen onsdag kveld og kjørte til Eptevann i for å overnatte til torsdag, da vi planla å gå BEFJELL i Froland fra Eptevann. Men da ble vi skuffet for der var det anleggsarbeid og skilt med adgang forbudt og alt vannet i Eptevann var tømt. Ja, ja vi kjørte litt ned igjen på denne vein og fant en parkeringsmulighet i en lomme utenfor veien. Kom oss i "seng" oppe på taket på bilen kl. 22.30.
Opp tidlig, da anleggsarbeidere kjører til jobb tidlig og de passerte bilen på vei til jobb. Kjørte ned til Risdal grendehus (tidligere Risdal skole) og parkerte der. Fant den blåmerka stien over det 2 huset på venstre side (stien er lagt om nå og går helt opp under fjellknausen). 3 trapper over gjerder opp over lien. Spellsauer over alt. Gikk opp den godt merka stien til VESTRE VORE og STORE VORE. Flott utsikt fra de toppene.
Store Vore
Videre innover fant vi en rødmerket sti hist og pist. Ikke noen gjennomført merking og over myrer (heldigvis tørre), stein, lyng osv. osv innover mot Befjell. På slutten kom vi inn på en nymerket blå sti. Stor fin varde på Befjell! God pause på toppen, da Liv ikke er bra.
På veien ned igjen ble det fristenede å følge den nymerka blåstien og vi fulgte den via Øygårdstjønna og videre nedover til høyre, men så gikk den for langt ned og litt feil, så vi turde ikke følge den mer. Ble en TUNG tur tilbake på GPS-sporet, da Liv ikke var i form og gikk tom for krefter i de tunge bakkene. Kom oss ned igjen, men hadde brukt altfor lang tid i forhold til hva vi tenkte og vi bestemte at Himmelsyna ble den siste toppen i dag.
Kjørte den korte veien mellom parkeringen til Befjell og til veien som går inn merket Førevatn. Bommen stod godt inne på denne veien og betalingen med mobilnummeret funket fint. Kjørte gjennom hyttefeltet på Førevatn og inn til parkering for Himmelsynaområdet. Parkete der og gikk opp bakken til høyre, til høyre igjen i første kryss og så til venstre i neste kryss. Rett før innerste hytten i denne veien går det en liten sti inn til høyre, den er merket med H-er helt frem til toppen (og på retur F-er). Her er ikke mulig å gå feil. Fant både kommunetoppen og toppen. Lettgått innover.
Blåste godt der oppe og vi hadde ikke regnet med å få så kald vind, så vi gikk litt ned igjen på stien og fant et sted i le med utsikt ned over et stort vann på høyre side, der vi spiste nisten vår og kosa oss i sola.
Ned igjen til bilen og badet/vasket oss i en elv før vi kjørte til en sidevei litt etter parkeringen til neste dags topp. Sov godt den natten.
Oppvask og kroppsvask

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.