Ingahogg og Tindafjellet (05.06.2015)  5

Besteigungen Ingahogg (965m) 05.06.2015
Tindafjellet (940m) 05.06.2015

Ingahogg og Tindafjellet

Endelig en dag med fint vær og mulighet for avspasering fra jobb. Sol og flott vær og rundt 10 grader. Planen var å kjøre opp i Blådalen for skitur mot Alvaldsnuten, men kom ikke lenger enn til 150 meter etter bommen ved Jamtelandsvatnet, før den første snøfonnen sperret veien. Da måtte plan B iverksettes.
Kjørte opp og parkerte ved Fjellhaugen skisenter istedenfor. Måtte bære skiene 50 meter fra starten på skitrekket og et par andre steder i løpet av turen, men utover det var det mye snø i terrenget!

Fulgte sommerruta til Ingahogg. Det er to bratte partier på denne ruta. Den ene rett etter skitrekket og det andre er siste kneiken mot toppen. Det første partiet var greit, for her bar snøen (undersolt) godt, men den siste kneiken var tung med mye snø som gav etter. Kom meg til toppen på 1 time og 20 minutt. Her ble det en god pause med solbærtoddy og medbrakt nistepakke.

Start fra Fjellhaugen Skisenter, ca 500 moh.
Oppe det første bratte partiet fra toppen av skitrekket. Tindafjellet, 940 moh i bakgrunnen.
Bratt opp det siste partiet mot topp- platået.
Toppen av Ingahogg, 965 moh, på en flott dag i juni.

Etter en halvtime lunsj på toppen bar det utfor og ned til toppen av skitrekket. Dette tok under 15 minutter. Her var det på med (hel)feller og jeg satte kursen videre mot Tindafjellet. Østsiden av Tindafjellet er ganske så bratt, men jeg oppdaget en rute som så mulig ut. Da jeg nærmet meg, oppdaget jeg et nylig tråkket spor oppover bratthenget. Jeg traff senere han som hadde tråkket sporene. Han syntes forholdene var vanskelige, med mye løs snø, så han hadde snudd halvveis oppe i bakken. Jeg gikk litt videre før jeg tok skiene på sekken og fulgte et snøfritt område forbi det bratteste området. Ca 40 høydemeter senere var det på med skiene igjen og fint føre til topps på Tindafjellet. Nå var det begynt å skye over, men i ly for vinden gikk det helt greit å innta den siste skiven og en vel fortjent kaffetår.

Vel nede ved skitrekket igjen, var det på med feller, samt litt kryssing av barmark.
Skiene måtte på ryggen ved det bratteste partiet opp på Tindafjellet.
Nærmer meg toppen av Tindafjellet.
Toppen av Tindafjellet, 940 moh. Ulvanosa i bakgrunnen.

Etter en passelig pause på toppen, var det på med litt klister og utfor ned til skianlegget igjen. Dette gikk etter forholdene helt fint (brukte beina bratteste partiet ned igjen også), og jeg var nede på under 25 minutter. Der foretok jeg et raskt klesskift, slik at jeg slapp å kjøre "ufornuftig" for å nå 15:35 fergen fra Årsnes. En fin juniskitur i ganske så bra vær.

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.