Litle Skjorta mv (02.08.1995)

Geschrieben von ArntO (Arnt Owe Røed) GSM

Karte
Besteigungen Litlskjorta (1.552m) 02.08.1995
Søre Skjorta (1.522m) 02.08.1995
Vestre Litlskjorta (1.500m) 02.08.1995

Ola og jeg startet fra Vassverket i Eresfjorden og fulgte DNT sti inn Kvidalen. Etter et par km inn Kvidalen, krysset vi Kvidalselva og gikk oppover til bandet mellom Søre Skjorta og Litlskjorta.

Vestre Skjorta, Litlskjorta og Skjorta f.h.

Opp på Søre Skjorta fant vi det nødvendig med klatreutstyr. Dette hadde vi bare delvis med oss, da Ola hadde lagt igjen "kilerekket" i bilen. Noen lange slynger hadde vi derimot med. Etter kort rådslaging bestemte vi oss for å gjøre et forsøk. Blokker til å legge slynger rundt var det tilsynelatende plenty av.

Ola gransker eggen opp til Søre Skjorta.

Vi klatra ei taulengde på ca 25 meter. Først over en hammer på ca 10 meter, deretter ut til venstre i ei renne. Standplass i ei stor steinblokk. Vanskelighetsgrad på ca 4.

Ola klatrer lett da "friends og kiler" ble liggende igjen i bilen.

Vi sikra videre ei taulengde, grad 2. Litt usikker på som ville møte oss videre oppover da vi ikke hadde rutebeskrivelser av turen.

De siste 20 høydemeterene til topps fulgte vi ei grusrenne som kom opp fra venstre.

Samme retur ned til standplassblokka på 1. taulengde. Fant ei rute ned på østsiden av hammeren, og unngikk dermed rapell. Utsatt, men gode tak.

Vi fortsatte turen opp i skaret mellom Litlskjorta og Vestre Litlskjorta. Videre lett og rask gange opp eggen på Litlskjorta. Jeg la ut ei lita bok på toppen, i et syltetøyglass, et lite symbol på min 100 topp i Moldepanoramaet.

På Søre Skjorta.

Videre samme vei ned skaret og opp eggen til Vestre Litleskjorta. Litt lett klyving stedvis.

Tilbakeblikk mot Søre Skjorta.

Retur ned i skaret igjen og strake veien ned Kvidalen og samme vei ned til startutgangspunktet.

Kom ned til bilen ca kl. 22:30. Det betydde at vi hadde brukt 7 timer og 15 minutter på turen.

Benutzerkommentare

Trengte ikke

Geschrieben von j_snorre 10.03.2017 13:12

Peakbook for å ha kontroll på turdagboka du. Har du noen formening om det kan være kurant å komme seg opp på Søre vinterstid via samme rute som dere fulgte (og gjerne med en svipptur innom Litlskjorta), eller om der finnes en enklere variant?

Sv: Trengte ikke

Geschrieben von ArntO 10.03.2017 13:28

Tror kanskje Knut Inge har gått søre fra selve Skjorta en gang. Slik jeg har beskrevet turen går det ann å runde rundt på østsiden uten taubruk, men vinterstid kan det vel være krevende nok! Utsatt med gode tak om sommeren. På sørsiden lengre mot Skjorta er det vel gode muligheter for at det kan oppstå glideras utover våren....? Skaret mellom lille og vestre er fint til begge toppene. Fra lille og ned retning fløtatind kan det no på rette forholda være fint å renne. Konklusjon: Ta turen i mai. Da er eggen bar og du runda rundt der vi gikk ned. Så går du på vestre. Deretter lille og kjører vestover derfra:-)

• +

Sv: Sv: Trengte ikke

Geschrieben von knutio 12.03.2017 08:28
Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.