Skrubben (12.01.2015)

Skrubben (288m) 12.01.2015

Larvik pf-100-topp

Skrubben

Startet fra ”samfunnshuset” ved Rønningtjernet mellom Langgangen og Oklungen. Fryktet mye is på skogsbilveien innover i starten, men det var ikke noe problem. Oppe ved en sving deler veien seg. Her tok jeg inn den lille sideveien til høyre som er stengt med kjetting. Ikke lenge etterpå tok jeg til venstre opp et traktorslep over en åskam og ned til nordsiden av Metalen. Her gikk jeg også sist jeg var i området (Metalen) Greit å gå her nå på vinteren, men kan forestille meg det gror bra til her på sommeren. En yndet plass for flått-studier vil jeg anta. Jeg gikk for det meste på gamle traktorstier, om ikke sammenhengende, så stort sett. Går faktisk et spor opp mot selve Skrubben også, nær som et par, tre hundre meter fra toppen. Dog er det noe gjengrodd på disse tømmerslepa, men det går fint på denne tiden. Brukte rundt 1 time til Skrubben. Opp mot Skrubben tittet sola fram på tampen av ettermiddagen, før den forsvant i horisonten. Så det ble et fint skue fra toppen. Over mot Kjølås fulgte jeg ned igjennom en kløft. Kom meg kjapt ned og klatret opp på den særegne, lille toppen. Ikke for intet at Kjølås er merket med utsiktssymbol på Porsgrunnskartet. Her inne utarter ”arkitekturen” seg på typisk vis som ellers i mye av Porsgrunn, med spennende skjæringer og steile kløfter. Turtid: nøyaktig 3 timer.

Merke for fylkesgrensa på Kjølås

Benutzerkommentare

Kjølås

Geschrieben von 19topper 13.01.2015 20:08

Etter min mening er dette den flotteste toppen i hele området. Blir aldri lei av besøk her oppe :-D

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.