Blægja – dronninga av Sunnfjord (18.11.2014)  5

Höhenmeter 1.350m
Karte
Besteigungen Blægja (1.304m) 18.11.2014

I forbindelse med at jeg hadde en legetime helt ute i Førde denne tirsdagen valgte jeg å kombinere det med noen fjellturer for å gjøre den lange bilturen noe mer meningsfull. Kl. 06.15 var det avreise fra Sogndal. Fikk med meg Mari, en skikkelig spreking fra Lier som var supegira på tur selv om det var grytidlig på morgenen. Etter snaut to timer i bil parkerte vi ved Rørvika (se gps-spor i rapporten til ”aask”). Her var det skiltet mot Blægja, og rødmerket sti. Det var en nydelig morgen. God temperatur, og de skyene som var på himmelen sprakk opp litt etter litt for hvert minutt som gikk.

Etter mange luretopper dukket endelig den ekte toppen fram.
Soloppgang i Blægjeskardet.

Vi hadde litt tidspress siden jeg måtte rekke legetimen kl. 13.15, men praten gikk faktisk lett som en lek selv om tempoet var ganske så bra. Etter ca. 1 time var vi ved Nipebu på drøyt 600 moh. Bakkene til nå hadde vært temmelig bratte, men nå slaket det mer ut. Noen steder var det litt vanskelig å få øye på stien, så det gjaldt å være på utkikk etter røde prikker. Stien gikk inn i dalen ved Nipevatnet før den siste og avgjørende bakken til topps. I det øverste henget fikk vi se sola for første gang i dag. Oppe på toppen lå det litt snø, men fortsatt milevis fra det man kan kalle skiføre.

Siste flata bort til toppvarden.
Turen opp var visst verdt slitet!

På toppen var det bare å nyte den vanvittige utsikten over store deler av Vestlandet, skrive seg inn i toppboka og kose seg med en litt sen frokost. Kult å kunne se storhavet og Jostedalsbreen samtidig. Vi som bor i Sogndal bor jo faktisk ved havet, men man tenker jo sjelden på det som hav, men mer som en fjord. Blægja er en topp som absolutt kan anbefales!

Mari tok seg av poseringa foran toppvarden. Bak ser vi blant annet Skorpa og Batalden utenfor Florø.
Jeg fikk også lurt meg med på et bilde.
Utsikt østover fra toppen mot blant annet Kvamshesten.

Turen ned igjen gikk fort unna. Å løpe nedover er jo nesten som å stå på ski, men vi var begge enige om at det ikke hadde gjort noe om det var skiføre nå! Nådde bilen etter drøyt 4 timer på tur, effektiv morgentrim!

Måtte ta en liten fotostopp på vei ned også.

Tusen takk for en flott tur, Mari! :)

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.