Hatlesetnipa - 583m

Suchname Hatlesetnipa
Höhe 583 Meter
Region Flora
Elternregionen Europa, Norwegen, Norwegen Festland, Vestland, Sogn und Fjordane, Sunnfjord, Kinn
Schartentiefe 280 Meter
Betreuer admin (Administrator)
Letzte Änderung 09.03.2016
Erstbesteigung
Schwierigkeitsgrad nicht bewertet
Koordinaten 32V 306425 6837327 (UTM)
Karte Zeige Objekt auf der Karte
Hatlesetnipa

© Morten Helgesen

Inhalt
Sprache
Betreuer mortenh - Kontaktiere mortenh für Fragen im Zusammenhang mit diesem Artikel.
Statistik

Besteigung von Hatlesetnipa registrieren.

Insgesamt haben 40 Mitglieder 267 Besteigungen von Hatlesetnipa registriert.

Hatlesetnipa ist in 8 Listen enthalten.

Karte

Wetter for Hatlesetnipa

Dieser Dienst ist vorrübergehend nicht verfügbar.

Einleitung

Hatlesetnipa er en markant fjelltopp i Flora kommune, og en av toppene i Sogn og Fjordane med pf ≥ 250m.
Flott utsikt fra toppen i de fleste retninger, men spesielt inntrykksfull er utsikten utover mot Florø, havgapet og øyer som Skorpa og Batalden. Det er noe med komposisjonen av landskapet, en særdeles vakker utsikt.
Turen har en god del stigning, men stien er god og stort sett greit merket og stedvis er det tilrettelagt med små stiger og tau. Hovedstien går til varde med postkasse litt vest på topplatået. Høyeste punkt er mer inne på platået, like ved Telenors mobilmast som ble satt opp i 2004.

Ankunft

Fra parkeringen følger man traktorvei innover og oppover. Den dreier etter hvert til venstre og ruta går over i sti, først over et flatere parti før stigningen for alvor tar til. Enkelte partier er utstyrt med hjelpemidler som små trestiger og tau. Stien dreier etter hvert mot høyre oppover et slags galleri før den på vel 300 moh dreier hard til venstre. Vær obs her.
Litt lenger oppe kommer man til Hatlesetstøle. Her er det et benkebord med flott utsikt, ypperlig for en pust i bakken.
Videre tynnes skogen ut og man kommer opp på snaua. Stien holder litt ut mot høyre og følger nordøstflanken den siste biten. Rødmerkingen er mindre tydelig etter Hatlesetstølen, men stien er tydelig og grei å følge.
Like nedenfor toppen deler den seg, til høyre går tråkket mot varde og postkasse, mens den venstre varianten går rett opp til toppunktet ved masta.