Trolltinden - 2.018m

Alternativer Name Sagtinden
Erstbesteigung August 1905, Just O. Thoner
Schwierigkeitsgrad nicht bewertet
Koordinaten 32V 537165 6865365 (UTM)
Karte Zeige Objekt auf der Karte
Trolltinden

© Garm

Inhalt
Sprache
Betreuer mortenh - Kontaktiere mortenh für Fragen im Zusammenhang mit diesem Artikel.
Statistik

Besteigung von Trolltinden registrieren.

Insgesamt haben 343 Mitglieder 381 Besteigungen von Trolltinden registriert.

Trolltinden ist in 35 Listen enthalten.

Karte

Bilder

På sadelen mellom Steet og Storsmeden mot Trolltinden.

Wetter for Trolltinden

Dieser Dienst ist vorrübergehend nicht verfügbar.

Einleitung

Trolltinden sett fra Steet i sør.

Trolltinden het tidligere Sagtinden på kartet og er for mange fortsatt best kjent under det navnet. Toppen ligger tilbake­truk­kent øverst i Dørålen mellom Verkilsdalen og Langholet. Den er knapt synlig fra noen av de vanligste rutene i Rondane, og det er ikke mange som bestiger denne tinden. Dette er samtidig en av de mest ugjestmilde områdene i Rondane, i «bakgården» til den forrevne Smiubelgen.
Det er ikke spesielt vanskelig å komme til toppen, men fra nord, som er den enkleste atkomsten, er det langt til nærmeste hytte/parkering.

Ankunft

Fra Dørålsæter

Fra toppen med utsikt nedover nordryggen.

På sti oppover dalen mot Langholet. Døråe krysses på bro rett sørvest for hytta. Alternativt er det også mulig å følge nordsiden av elva og stein­gå denne nord for Trolltinden.
Nordryggen følges så til topps. Eventuelle hamre omgås til høyre. Man kan også skrå ut til høyre på vel 1700 meter, og følge vestryggen den siste biten til toppen.
På den første delen av ryggen vil man helt sikkert legge merke til at ryggen for en stor del består av enorme, ofte firkantete kampesteiner, noen store som små hus. Det er et fascinerende landskap å gå gjennom, og er været litt grått og mørkt, blir det raskt trolsk på vei opp til Trolltinden.
Fra Dørålseter tar turen anslagsvis 7–8 timer tur-retur utenom pauser.

Fra sør

Trolltinden (2018 moh) sett fra sør. Vanlig rute fra denne kanten er å skrå litt ned og bort i flanken til venstre for ryggen og så opp en siderygg like bortenfor den første lange snøstripa nede til venstre.

Enten fra Rondvassbu på nedlagt DNT-sti inn Kaldbekkbotnen og opp til sadelen vest for Storsmeden. Herfra på litt løse plater og stein holder man høyden nord for topp 1885 moh til man er på sørryggen. Alternativt kan man startet fra Spranget parkering og krysse Store Ula på bro, følge elva på god sti til Krokåbekken og så dra seg nordover, enten via Kaldbekkbotnen eller over Hoggbeitet og Steet til ryggen sør for Trolltinden.
Videre følger man den litt luftige ryggen over toppen på 1897 meter, og så ned noe som ligner en sti i vestflanken i stedet for å følge eggen hele veien ned til skaret mot Trolltinden. Videre bortover i flanken går det et tydelig tråkk, delvis vardet forbi 3 renner, før man kommer opp på en rygg som følges greit til toppeggen. Det er stedvis temmelig løst, så stor forsiktighet bør utvises. Tidlig på sommeren ligger det gjerne snø i enkelte av disse rennene, og da kan ei isøks være kjekk å ha.
Fra det punktet hvor man kommer opp på topp­eggen, er det enkelte hamre som må klyves, hvorav en med fordel kan omgås på vestsiden. Det siste stykket til toppen er enkelt.
Går man motsatt vei, følger man ryggen sørover fra toppen omlag så langt som det lar seg gjøre, før man dreier til høyre ned den siste brede ryggformasjonen i sørvestflanken mot Verkilsdalsbotnen.
Søreggen rett på er klatring i til dels løst fjell.

Winter

Mindre godt egnet, og hvis man vinterbestiger den må stegjern og isøks påregnes om sommerruta fra sør benyttes. Rasfare må også vurderes. Nordryggen er teknisk ikke spesielt krevende vinterstid, men det er ofte snøfattig og avblåst med tilhørende dårlig skiføre.

Bilder

Ausgangspunkte

Literatur und Referenzen

Ved toppvarden på Trolltinden med utsikt i nordlig retning.