Vennisfjellet (13.08.2014)

Karte
Besteigungen Vennisfjellet (1.776m) 13.08.2014

Lave tåkeskyer om morgenen, så Henrik og jeg ventet litt før vi kjørte avgårde fra hytten. Parkerte bilen ved Sparstadodden ved Vangsmjøsa, og tok merket sti bratt oppover derfra. God sti, og godt merket helt opp til Knappetjednet. Det var bratt, og solen skinte, så vi gikk i shorts og bar overkropp /solliv. Ved Knappetjednet var merkingen slutt, og vi fulgte sauetråkk videre oppover etter å ha skiftet til mer klær. Greit å gå så lenge det var vegetasjon og sauetråkk, men fortsatt ganske bratt, og vi fikk rask økning i høydemetrene. Greit å ha GPS klokke som viste hvor høyt vi kom. Masse blåbær i bakkene oppover. Holdt til høyre (øst) for bekken som rant nedover, og kom opp i uren til høyre for en markert topp. Videre gikk turen i steinur; først ganske så bratt, deretter kom vi inn i en "høle" hvor det var lettere å gå. Vi var litt usikre på hvor vi var iht kartet, men gikk inn "hølen" og tok til høyre på skrå oppover og så da varden på høyde 1707 moh. Videre oppover fikk vi øye på Drøsjetjednet og også en varde på en topp litt lengre fremme, som vi fant ut måtte være toppen av Vennisfjellet. Der oppe kom plutselig tåken, og deretter regnet, og det ble kaldt. Godt å ha godt med klær i sekken. Tåken blåste heldigvis relativt raskt bort, så vi kunne gå videre.Det var relativt greit å gå i uren oppover mot toppen. Der oppe fikk vi litt utsikt under skyene, men det var surt og kaldt og vi snudde nedover ganske raskt. Fulgte samme rute ned som opp. På vei ned så vi "Bordet hass Knut" - som vi ikke hadde fått øye på på oppturen. Tilbake til bilen kjente vi godt at vi hadde gått nærmere 16 km og over 1300 høydemetre, og mye av turen i ur! Skal si det smakte godt med en dusj, en øl og sørlandschips da vi kom tilbake til hytten!!

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.