Bispen, sørryggen (29.07.2022)

Besteigungen Bispen (1.461m) 29.07.2022
Besuche anderer PBE Bispen - Sørryggen (700m) 29.07.2022

Med Kristoffer og Anna.

Deres første gang i bratt terreng og med tau, så ville gi de en kul opplevelse.

Ble litt senere start en planlagt, men været var på vår side. Rolig anmarsj opp til bispevannet.

Mot sørryggen gikk vi via høyde 1046. Skal unngå dette neste gang og heller holde øst for høyden for mer effektiv rute.

Enkel klyving opp starten av ryggen før vi gikk litt vest og tok på tau. Ønsket korte taulengder her for å ha oversikt over turfølget. Dette tok svært lang tid, men det viktigste er at de føler seg trygge.

De 2 første taulengdene gikk fint. Kom så opp på en gresshylle. Her kunne man valgt å følge ryggen, men for opplevelsen sin del valgte jeg et stort riss som så går over i et dieder opp til der ryggen flater ut. Her må man holde seg på vestsiden over bispevatnet.

Risset kan i mine øyne graderes som en 4+ og er på ca 7 meter. Her laget jeg en solid standplass med slynger rundt en stein som skulle tåle et solid fall. Kristoffer kom seg opp, men når Anna skulle klatre ble hendene litt for korte. Dette resulterte i et fall. Standplassen holdt fint og Anna fikk en kul opplevelse av å falle på tau 250 meter over bispevatnet. Suksess.

Diederet gikk svært smertefrit (Grad 3-?). Herifra tok jeg følget ut av tauet og vi gikk rolig opp til eggen før toppen. Her trengte vi heller ikke tau.

God stemning på toppen, før vi gikk rolig ned normalveien og så til bilen. Nede igjen ca 2230.

Sommerfugler i magen

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.