Kvanndalstind og torshammeren (19.07.2022)

Karte
Besteigungen Kvanndalstinden (1.744m) 19.07.2022
Kvanndalstinden vest (1.692m) 19.07.2022
Torshammeren (1.680m) 19.07.2022

Med Amelia.

Start rundt kl 0900. Bomma som vanlig på stien opp til olaskarsvatnet. Til neste gang: følg vannet noe lenger og gå på "grusstien" øst for steinura, og ikke mot Halls renne.

Kom opp litt over høyde 1257 og krysset østsiden av ryggen relativt tidlig via spor i snøen. Fine spor på breen og ingen synlige sprekker i område. Bruke likevel tau. Gikk opp laveste pkt på eggen. Sikkert greit med tau hvis vått.

Enkelt videre før man kommer til noe eksponert klyving. Sikkert greit å sikre her hvis man ikke er vant. 2.pkt på vestegga brukte amelia tau. Ellers veldig grei og oversiklig varding og sti frem til torshammern. Begge klatret opp hit.

Fra torshammern og til toppen fulgte vi en egg litt nordover før vi kom inn i det jeg tolker som første standplass. Brukte ikke tau her da det var veldig greit og oversiktlig. 2.taulengde ble brukt med tau. Mulig jeg klatret den feil da jeg gikk rundt vestover og kom opp på nordsiden til rapellfeste. Uansett veldig overkommelig.

På toppen begynte det å blåse mye og regne. Hjalp ikke at tauet krøllet seg noe helt forjævlig 30 meter ut i rapellen. Ting tok tid. Hjem å lære meg å kaste ut tau tydeligvis.

Rappelere så ned fra 2. pkt på vestegga så ned til bre. Sola kom tilbake og vi ble enige om at det var en bra tur

Morgenstund

Mye snø på breen

Opp fra breen

Første klyveparti

Amelia får drittjobben

Amelia opp torshammeren

Fra torshammeren. Amelia i blått og guidet tur på vei ned fra toppen

Få meter fra toppen. Langt ned i kvanndalen

Dagens bragd

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.