Middagstinden (07.05.2024)

Tourcharakter Randonnée/Telemark
Karte
Besteigungen Middagstinden skitopp (990m) 07.05.2024

Etter en bomtur i påsken da jeg og Agathe hadde gått en tur på Middagstinden i dårlig sikt, var jeg ganske ivrig på nytt forsøk i håp om å få en fin nedkjøring i god sikt og med bra sikføre. Det var meldt mye sol og litt vind denne dagen, men håpet var at snøen skulle tine i den sørvendte bolla og vi skulle få nyte fin slusjsnø. Det var fint å ha Johanna med som kompis i dag, det hadde vært kjempelenge siden forrige tur i lag (November-ish?) så det ble mye å prate om. Vi mimret litt tilbake til en tur vi hadde gått på Middagstinden midt på vinteren for flere år siden, der en av skiene mine hadde tatt sin egen tur ned den fine bolla og jeg var nødt til å gå ned i masse puddersnø for å hente den. Heldigvis hadde jeg mistet den helt, men det var kjipt å gå glipp av en flott nedkjøring.
Føret opp mot Tverrfjellet var hardt, og det var ganske tydelig at sørøstvinden satte sitt preg på snødekket i dag. Vi fortsatte over vannet og opp mot ryggen på høyre siden, og så fulgte den videre mot bolla. Her var det allerede antydning til fuktig nysnøflak, som ble tykkere og tykkere jo høyere vi gikk. Jeg klarte ikke bruke Johannas brattere spor, så det ble noe usosialt da vi gikk i eget sikksakk opp bolla, men vi etterhvert gikk i samme spor (tråkket av meg) til det ble litt for bratt til å fortsette med ski på beina. Herfra tok vi stegjern på og gikk med ski på sekk opp til eggen. Nå var det forholdsvis kraftig vind, så det var like greit å fortsette ferden til fots opp til toppen. Ganske isete snø på eggen men mer snø på selve skitoppen og heldigvis mindre vind, så vi nøt en litt lengre pause før vi gikk ned til skidepoten igjen. Var ganske krevende føre det første- og bratteste parti rett under eggen og jeg brukte en evighet på å skrense nedover mot Johanna som hadde kjørt ned først og skrapet bort den lille, fuktige nysnøen som lå over den gamle skare. Men det ble bare finere forhold da vi kom oss lenger inn i midten av bolla, og selv om det ikke ble skikkelig slusføre i dag, var det ihvertfall helt alreit føre og en artig nedkjøring, selv ned fra Tverrfjellet på hardt, alpinbakke-type føre.

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.