Hestdalsøgde fra Tundradalssætre (26.08.2022)  3

Startpunkt Sota Sæter (900m)
Endpunkt Sota Sæter (900m)
Tourcharakter Bergtour
Tourlänge 6h 00min
Entfernung 15,0km
Höhenmeter 1.244m
Karte
Besteigungen Hestdalshøgde (2.091m) 26.08.2022

Dagens tur fikk vesentlig bedre vær enn meldinga skulle tilsi, noe som ofte er tilfelle her oppe i Breheimen ifølge Ove og Silje på Sota Sæter. Vi kjørte rundt og opp i Tundradalen til Tundradalssætre der det var fint å parkere blant reinsdyrjegere. Vi kom oss raskt i gang og gikk litt inn i geitbeitet landskap og krysset Grjotåi før vi dreide opp det bratte henget langs elva.

Det var tidvis nokså bratt så pass på i fuktig vær eller isete føre. Det gikk greit til slutt og etterhvert slakket stigningen av betraktelig, og vi fikk litt mer utsikt innover mot toppen av Hestdalshøgde, som for anledningen var oppe i tåka. Det er nokså vidstrakt innover mellom toppene her, og vi kunne se flere grupper med reinsdyrjegere som streifet på vidda.

Etter å ha krysset et snøparti fikk vi første syn av breen under toppen. Det så ut som en laaaang ur foran oss dit, men den var nokså lettgått selv på litt sleipt føre. Ura er nesten flat helt til selve stigningen mot toppen begynner. Vi siktet på brekanten og fulgte ura opp litt sør for kanten helt til topps.

Toppen var paddeflat, og i tåka kunne vi takke GPSen for at vi fant toppen raskt. Vindstille og tåke.. og alle hadde glemt toppdrammen, så da var det bare å starte på returen. Vi tok oss litt tid til å lage en noenlunde bra vardet linje ned langs sporet vårt slik at nestemann i tåke får en lett tur opp og ned dersom GPSbateriet er flatt.

Veien ned ble samme spor, og uten store utfordringer var vi raskt nede ved den bratteste delen igjen, og med litt forsiktighet kom vi oss velberget ned her også. På bildet kan man skimte noen sjeler oppe i lia som viser hvor bratt det er.

Ikke allverden til utsikt, men et kryss i boka ble det og en tur rikere i godt lag. En topp som muligens må besøkes fra en annen vinkel på ski en vinter i godvær (?)

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.