Helg i Romsdalen (31.01.2015)

Tourcharakter Randonnée/Telemark
Karte
Besteigungen Blånebba (1.320m) 31.01.2015
Kyrkjetaket (1.439m) 31.01.2015
Det blei ei flott helg i Romsdalen. Vi pakka i bilen og satte kursen mot Åndalsnes og ei helg i Vengedalen. Kom oss ikke avgårde før etter jobb på fredag - så det blei sein og mørk ankomst. Opp med teltet, fyre på bensinbrenneren og få laga litt mat og så synke ned i soveposen. Har heldigvis kjempegode soveposer, så det blir aldri kaldt selv om gradestokken viser minus 6-7 gr. Brrrrr!!

Fin teltplass!

Dette er fra toppen av Blånebba. Fantastisk utsikt over alle de spektakulære toppene. På bildet ser vi Store Vengetind i bakgrunnen. Mobilen min var ikke medgjørelig i kulda, så det ble ikke flere bilder
Turen opp Blånebba startet ved Setra i Vengedalen, der er det brøytet opp og er utgangspunkt for mange fine turer. Det var hardpakka skare, og til dels litt vanskelig å bakse seg opp. Skarejern hadde vært midt i blinken, det må skaffes! Mikael hadde sitt i sekken, men greit når jeg må bakse, så bakser han og. :) Når vi kom opp over skoggrensa, ble det bedre, mye bedre. Sola skinte fra blå himmel, og en blir lamslått av storslått natur! Finfin tur, kjekk nedkjøring - iallfall ned til skog grensa. Men jeg kom meg nedover i en bit og konstaterer at det er greit med litt streving på ulike skiforhold -->øvelse gjør mester!

Dagen etter på sto Kirketaket for tur, egentlig så hadde vi en overordnet plan om Gjuratind denne helgen, men i og med at værmeldingene ikke var helt optimale, så la vi det ifra oss. Gjuratind er en sammensatt lang tur som krever sikring, og den turen vil jeg ha flott stabilt vær. Sikkerhet, sikkerhet, sikkerhet.

Men Kirketaket er ingen dårlig erstatning. Litt mer skyer denne dagen, men vi var klare for en fin tur. Og Kirketaket kan skilte med "verdens lengste nedkjøring" :) iallfall føles det sånn etterpå!!! Jeg skulle gå først og det viste jo seg til å bli en ganske dum avgjørelse.....gikk feil, så vi endte opp på vei til Loftskardstind....det blei jo oppdaga, og da var det å traske deeen omveien for å komme på rett kjøl igjen.. blæh! Lite sikt oppover, og litt avblåst og hardpakka, så litt baksing i dag og.

Mikael på toppen.

Total whiteout

Når det ikke er vits i å ta bilde av utsikta... :)

nedkjøringa ble prega av total whiteout, null sikt, mange tryninger, men er ok med løssnø så du slår deg aldri. Litt nedover sida, så slipper lyset til, og det blir lettere å se, så da er det bare å kjøre....å kjøre.....og når du endelig ser bilen, så er beina så godt mørna og marinert - og du lurer på om de kommer til å fungere normalt igjen noen gang.

Flott helg! Mikael (Mikael Johansen)

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.