Archiv - Nach Datum

Archiv - Nach Aktivität

Peakbookfreunde

Ich habe mich noch nicht mit anderen Peakbookbenutzern befreundet.

Gesammelte Listen

Bisher habe ich mich noch an keiner Liste angemeldet.

Solemsvåttan (423 moh)/Trønderlag

08.06.2021

Solemvåttan er en lett tilgjengelig topptur. Fra Trondheim kjører du nordover, mot Tjønnstugu og stopper ved parkeringsplassen nedenfor Tjønnstugu Friluftsbarnehage. Herfra er det kartanvisning og god sti helt til topps. Stien veksler mellom bratte partier i tett skog og tildels slake strekninger. Granskogen forholder seg relativt tett hele veien opp. På toppen står det ett utsikttårn hvor mann får litt utsikt, men skogen er relativt gjenngrodd, så utsikten er ikke av de mest spektakulære. Avstand: 2 km en vei Stigning: 423moh Beregnet tidsforbruk: 1-2 timer tur/retur Vanskelighetsgrad: Enkel

Jervfjellet (504moh)/Trønderlag

29.05.2021

Jervfjellet er den høyeste toppen i Malvik kommune midt i smørøye i Malvikmarka. Her får du god utsikt over blandt annet Jonsvatnet, Sylan, og kanskje til & med Dovre. Fjellet kan gås fra flere destinasjoner, jeg valgte og parkere bilen ved en større parkeringsplass avskiltet med Vikhammervollen. Herfra er det knappe 150 meters gange til selve turstien. Turen starter med fin gange opp en god traktorvei i tett granskog, før du omlitt krysser den første myra av mange. Jervfjellet er en forholdsvis enkel etappe, forutenom at det er mange myrer og krysse, så husk godt skotøy i forkant, -kanskje spesielt i vårsesongen. Du krysser tre myrer og en høyspent like før stigningen begynner. Stien går langs kanten og byr på mange fine utsiktsposter. Omlitt flater terrenget ut og skogen avtar >>>

Rundheia (500moh) - Storheia (565moh)/Trondheim

21.05.2021

Storheia er den høyeste toppen i Bymarka på 565 moh, bare snaue 3 meter høyere enn Gråkallen. Turen hit kan for mange starte allerede ved Sverresborg og følge Fjellseterveien opp til en stor parkeringsplass like før Skistua, eller du kan velge å kjøre hele veien opp. Fra parkeringsplassen følger du grusveien som går til Elseterhytta i ca 2 kilometers gange. Etterhvert tar du av ved avskilting mot Storheia ved ett veikryss. Grusveien blir om til en veldig god skogsvei som tar deg opp via Rundheia (500moh), og ned på andre sida via Kvistingen vatnet og Kvistinghytta. Etter du har forbipassert Kvistingen er det siste stigning før toppen. Toppen har samtlige varder plassert rundt om på platået, samt en mast på det aller høyeste punktet. Storheia har nydelig natur å by på, og kanskje >>>

Stor-Gråberget (882moh) - Skåkåsfjellet (900moh)/Røros

15.05.2021

Turen startet ved Gjettjønna, jeg fulgte Dalsveien ca 2 kilometer innover i retning Rismosjøen og skrådde av ved avskilting opp Påskeveien ved en større parkeringsplass. Her følger du en god traktorvei opp en snau kilometer frem til Ensomheten. Her er det lurt å holde seg inn mot gjerdet, da går du på turstien da du har passert gården. Stien fortsetter så innover furuskogen mot Grøtberget og videre mot Stor-Gråberget. Siden dette var Mai var stien delvis nedsnødd så jeg valgte å krysset myra på tvers for Grøtberget og heller gå rett på Stor-Gråberget fra vestsiden istedenfor å følge turstien rundt. Navigeringen i skogen oppover var lett og etterhvert som skogbåndet avtok skrådde jeg mot Stor-Gråberget. Etter en kort visitt på toppen på 882 høydemeter i mye vind valgte >>>

Oteraksla/Storfjord (1235 m.o.h)

07.10.2020
Bergtour

Oteraksla ligger i Storfjord kommune øst for Nordlysveien. Ta av inn ved Oterbakken boligfelt og kjør til veiens ende. Her er det godt merket med kartangivning og turbeskrivelse for turen. I starten følger du en traktorvei en knapp kilometer til du ankommer høyspenten, følg så videre skilting til Fallstokkbakkan trimpostkasse. Herfra følger du skogsveien mot Oteraksla opp skogbåndet som avtar på omlag 450 moh. Etterhvert går du bort fra mos & lyng og havner i ei solid steinur. Løypa er godt merket i ura oppover. Du passerer en større varde på 1000 høydemeter som kan sees fra veien, heretter slaker ryggen mer ut og de siste 200 høydemeterne foregår i regelmessig grei ur med moderat stigning. Toppen skal vistnokk by på en aldeles praktfull utsikt mot nabofjellet Otertinden, >>>

Bjørnbettet (309 moh)/Trøndelag

Storvasstinden/Balsfjord (1242 moh)

16.07.2020
Bergtour

Storvasstinden ligger i Balsfjord kommune øst for E6 og er en formidabel utsiktspost for de som takler litt eksponert fjellterreng. Storvasstinden har forøvrig to ruter du kan velge, du kan ta en lengere rute fra Strupen og forbi Juksevatnet, men dette er betraktelig lengre i luftlinje. Jeg valgte å kjøre inn til Hølen og parkere bilen helt innerst, herfra følger du en traktorvei ca 2km inn til Storvatnet. Deretter fortsatte jeg langs vannkanten i drøye 500 meter i gjenngrogg steinur. Steinura kommer fra ett fjellskred som delte opp Høltinden, Kvittinden, og Storvasstinden for omlag 5500 år siden. Langs steinura holdt jeg meg på øversiden litt ifra vannkanten og skrådde etterhvert oppover og krysset omsider Laelva. Derfra gikk jeg tilfeldigvis på en nokså sjaber tursti. Stigningen >>>

Karte

Blåtinden/Den Sovende Soldat/Balsfjord (1180 m.o.h)

14.07.2020
Bergtour

Blåtinden, lokalt kjent som Den Sovende Soldat, ligger plassert like utenfor Laksvatnet og er på kommune grensa mellom Balsfjord og Tromsø. Fjellet var annonsert i 2007 for super-G og alpin kombinasjon for vinter OL i 2018, og er lokalt også kanskje det hyppigste alpin-fjellet som ligger i Troms fylket. Fjellet er en populær destinasjon i sommer sesongen også, og byr på førsteklasses panorama utsikt samt kanskje en av Troms fylket's desidert største varder. Startstedet ligger ett par minutters kjøring på E8 nord for Laksvatnet. Du tar av ved Kantornes og følger bilveien 300 meter innover. Turstien er godt avskilta og det er godt mulig å parkere bilen langs veikanten like ved. De første 800 meterne følger du en tursti inn skogen før du omsider tar høyde opp Berghausen-aksla. Herfra >>>