Småtopper rundt Hov (23.06.2020)

Karte
Besteigungen Helvetesberget (539m) 23.06.2020
Jenssvea (590m) 23.06.2020
Sæterhaugen (517m) 23.06.2020
Besuche anderer PBE Parkering Brurud plass (405m) 23.06.2020
Sæterhaugen bålplass (510m) 23.06.2020

Turer med Håkon i meis.

Helvetesberget
Kjørte opp Åsveien til høyeste punkt, parkerte der målseilet for motpakkeløpet "fra Fjord til Helvete" står.
Fulgte blåmerket løype innover retning Slåttsvea, deretter til høyre mot Slåttsvea og over Haraldsrudmyra. Veldig bløtt etter skybruddet igår. Til høyre i løypekrysset retning Rønningen-Knippa. Etter hogstvei og videre blåmerket sti. Ved gammelt hogstfelt i dette direkte opp til toppunktet. Utsikt mot skogsområder nord/østover.
Ned til stien og videre innover på blåmerket løype ca 200meter. Skrått bakover til høyre på sti merket med røde bånd. Fulgte denne til det flotte utsiktspunktet Helvete, med postkassa for en topptrimkonkurranse i Hov. Etter veien de siste 300m til bilen.
2,75km, 45hm, 50min.

Sæterhaugen
Kjørte inn ved Skrankefoss og opp til "P Brurud plass". Ingen bom.
Etter godt merket løype til Granumvarden, og videre til både gapahuk og postkasse på Sæterhaugen. Bortom annet mulig toppunkt. Egentlig tenkt å gå en rundtur som beskrevet i linkene under (samme i begge linkene), men Håkon mistet capsen på veien, så måtte samme vei tilbake for å finne den.
4,3km, 140hm, 1h 15min (bev.tid).
https://ut.no/turforslag/111393910/holmenmarka https://bolyst.land/wp-content/uploads/2019/05/19.pdf

Jensvea
Ved avkjøringa til Østbygda av på grusvei opp mot Bekk/hyttefeltet Solsætra/Solliøygarden. Parkerte nedenfor bommen (som var låst). Etter veien så langt denne gikk og i terrenget mot toppen. Flott utsikt fra det jeg oppfattet som toppen (boltmarkert litt lenger ned). Inn i skogen til punktet nåla markerer, ingen utsikt her. Ned bortom flott trelavvo, rett ned til veien her og grusveien til bilen. Returveien beste rutevalg.
2,1 km, 65hm, 30min.

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.