Sæbyggjenuten 1507m fra Strandstøyl. Beste rute. (05.08.2022)

Startpunkt Strandstøyl (1.507m)
Endpunkt Strandstøyl
Tourcharakter Bergtour
Tourlänge 8h 00min
Entfernung 17,0km
Höhenmeter 1.000m
Startsted: Strandstøyl. God sti langs nordsiden av Strandstøylvatnet, med et øvre og et nedre alternativ.
I vestenden fortsetter man stien på nordsiden av myrområdet Lofthusflottin.

Stien går videre opp mot hytta «Fiskarmo» og opp Strandstøyldalen, men skal ikke følges her. Den forlates 250m før «Fiskarmo» (kartref. 4 26100 65 92450) når en krysser SV over første elveløp (1). Elva steingås eller må vades ved stor vannføring. Det er stiløst SV over myra 120m til neste elveløp-kryssing (2), (kartref.26060 92380). Her må en finne starten på dagens viktige sti, og den er i hvert fall tydelig fra 50m vestafor (kartref.26010 92370), og krysser en liten bekk (ved 25920 92275) for så å stige jevnt på høyre side av bekken som kommer ned Sæbyggjebrokka. Stien er vardet med småvarder, ofte plasert på kampesteiner.

Der stien krysser til sør av bekken flater det ut og en kommer over den tette fjellbjørkeskogen (ref.25300 91965). Etter bekkekryssingen må en være våken og ikke fortsette sti mot venstre, men følge et tråkk mere parallelt med bekken. (Stien mot venstre er også småvardet, men fører SV opp lia til sørskulderen, og videre over kanten nedover SV mot Nautberdalen).
Riktig sti krysser etter 300m igjen bekken til nordsiden, og følger den oppover den smale dalrenna. Stien blir mindre definert, og etter renna kommer en vestover den lettgåtte hylla i sørskråningen. Ved 24260 91400 krysser en neste bekk, som kommer vestfra og som kaster seg utfor stupet mot sør ned mot Nautberdalen. Videre følger stien sørsiden av bekken 300m flatt fram til der bekken kommer ut fra et gjel med store rullesteiner. Ikke følg gjelet med bekken, for selv om det er fullt mulig ved liten vannføring, er det tidkrevende. Gå istedet opp nosi på venstre side, og du kommer inn på stier/sauetråkk, og finner varder i skråningen nedover mot bekken igjen der gjelet åpner seg. Her krysses bekken til nordsiden (ved 23300 91300) og følges enkelt opp vest til vatn 1266.

Fra vatnet starter en bratt oppstigning mot nord langs en bekk i en frodig bevokst åpen renne. Etter 150 hm når en passet på toppen, kommer ned i en tverrdal, går opp til et nytt pass, og kommer ut på kanten av andre tverrdal. En bratt nedstigning til dalbunnen følges av bratt oppklyving på skrå mot NV på nordsiden. Så går en videre 500m NV opp en snøfonn, over et pass, og ser toppen foran seg. Retur samme veg. 17km, 1000hm, 8t.
NB! Det er mange muligheter for feilnavigering på denne turen, spesielt ved dårlig sikt.
Last derfor ned vedlagte GPS-registrering (som er returen korrigert for våre feilsteg), og studer kartillustrasjonene.

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.