Archiv - Nach Datum

23.08.2022
13:00h
31,0km

Fra Terråk i Bindal kjører en inn Åbygdvegen rv7200 til Fuglstad. Fra der asfalten slutter kjører en videre på grusvei 1,2km til P ved start på rødmerket rute. Det er gjerne bløtt men greit å gå langs merkingen opp forbi Skottheitjønna til tredobbel elvekryssing nedi søkket med Skavlåene. Her er det gjerne heftig vannføring etter flere dagers regn. Vading kan være nødvendig, men steingåing er oftest mulig. Det er greit videre oppover til kryssing av bekken i Vargdalen, og straks bratt opp flya. Her er det flott utsikt over Bindalsfjorden. Så blir det et slakere strekk opp mot Fuglstadfjellet. Sti er det knapt, men tråkk stedvis. NB! Vardene og rødmerkingen holder en godværsdag, men er ikke bra nok til å finne ruta ned i tåke. Fra Fuglstadfjellet mot Nonsfjellet bør en >>>

Karte

Sæbyggjenuten 1507m fra Strandstøyl. Beste rute.

05.08.2022
8:00h
17,0km

Startsted: Strandstøyl. God sti langs nordsiden av Strandstøylvatnet, med et øvre og et nedre alternativ. I vestenden fortsetter man stien på nordsiden av myrområdet Lofthusflottin. Stien går videre opp mot hytta «Fiskarmo» og opp Strandstøyldalen, men skal ikke følges her. Den forlates 250m før «Fiskarmo» (kartref. 4 26 100 65 92 450 ) når en krysser SV over første elveløp (1). Elva steingås eller må vades ved stor vannføring. Det er stiløst SV over myra 120m til neste elveløp-kryssing (2), (kartref. 26 060 92 380 ). Her må en finne starten på dagens viktige sti, og den er i hvert fall tydelig fra 50m vestafor (kartref. 26 010 92 370 ), og krysser en liten bekk (ved 25 920 92 275 ) for så å stige jevnt på høyre side av bekken som kommer ned Sæbyggjebrokka. Stien er vardet med >>>

Monte Pollino og Cerra Dolcedorme

09.10.2019
7:00h
19,0km

Dette er de høyeste toppene på grensen mellom de to regionene Basilicata og Calabrea. Med Google-maps eller andre maps er det lett å finne rakeste veien fra nord-sør-autostradaen A3 også kalt E45, inn i nasjonalparken Pollino og parkere i bøkeskogen i den slake svingen ved Colle dell’Impisio i 1560m. Normalveien til Monte Pollino fra Colle dell’Impisio: En traktor-/offroad-vei tar av opp sør parallelt med parkeringsrefugen og går 200m til passet Colle dell’Impisio. Opp sør av den øverste av informasjonstavlene i passet står stiskiltene til den Italienske Turistforeningen. Her tar man stien mot Colle Gaudolino og Monte Pollino. (NB! Ikke følg offroadveien videre ned mot venstre fra passet) Stien går gjennom bøkeskogen slakt nedover til lysningen Piani di Vaquarro Alto i dalbunnen.

Nørdre Bukkeholstind Ø1,Ø2,-Styggehøe vestegg og nordaustegg

05.06.2018
Alpinklettern
10:00h
20,5km

En lang slynge lå og ventet rundt basis av varden på Ø2 for N.Bukkeholstind, og dessuten var dette med høyder og primærfaktorer ikke helt overbevisende. Med start fra Spiterstulen kl.08 og kryssing av Visa på nybrua ved Gamelsætre bar det over Bukkeholsbekken, opp i Bukkeholet og oppover Bukkeholsbreen. Med klarvær for gode lasermålinger som alltid må bli bekreftet ved toveis måling, og GPS-avlesninger som høyde-differanser men uten tro på høydeangivelser, bar det over Styggehøe Vestegg V1 2011m, Styggehøe Vestligste V2 (=Skartoppen) og opp på Ø2 for N.Bukkeholstind. Her ventet de to skjøtte tauslyngene fra 18.04 rundt vardebasis. Hadde med tau til 30m rapell og klatret sikret ned i v-skaret, tok et besøk på Ø1 for N.Bukkeholst. for målingenes skyld, og klatret sikret >>>

Classics revisited: N.Bukkeholstind Ø2 rappell og måling

18.04.2018

Gunnar og Tore gikk fra Spiterstulen opp søre tunge av Tverråbreen. Det ble monstrøse kladder på fellene av våt nysnø øverst på breen. Vi gikk derfor på stegjern opp breen/snøbakken mot skaret nede på SV-eggen fra Styggehø: GPS-høyde 1998m kartref.64033 28536 Skaret ligger like øst av eggtoppen Styggehø Sørvestre 1/Styggehø V1 2011m. Like etter sto vi på 2011m, og GPS-høyden var idag identisk. Vi gikk ned over påfølgende skar, og over skartoppen Styggehø Sørvestligste / Styggehø V2, og skal ikke legge vekt på små avvik fra høyder på Pb. Videre sto vi i det laveste skaret mellom Styggehø og de Nordre Bukkeholstindene. Fra sørsiden av ryggen videre gikk vi opp over grov ur og blokker til piggen: Ø2 for N.Bukkeholstind GPS-høyde: 2085m Nå tetnet tåka, >>>

Fra Magnor til Haukenestårnet

27.02.2018
Langlauf
50,0km

I rekken av grenseløse turer, altså langs norges grense mot Russland, Finnland og Sverige, var vi i 2018 velsignet med mye snø og kulde i sør. Vi valgte derfor å gå på ski i Østfold! Kulden og snøen var nok en stor overraskelse for østfoldingene. Vi så ingen andre skiløpere denne fine dagen, hverken på norsk eller svensk side. Men fra Magnor kirke hadde vi sett på "nettet" at det fantes et oppkjørt spor et stykke sørover. De to herrene som la ivei hadde dagen før fylt 135 år tilsammen. Dette la ingen dempning på stemningen, siden 67,5 år er akkurat halvveis mellom 45 og 90. Og det var akkurat da herrene var 45 år de startet med turene langs grensen i nord. Vi beveget oss fra Hedmark inn i Värmland, omgikk Akershus på svensk side men kom over til Østfold ved Hølvatnet >>>

Herkelås 78 eller 80m Tjøme kommune

26.07.2016
2,8km
Karte

Torfinnstindane re-revisited med noen kontrollmålinger

18.07.2016

Torfinnstind-traversen hadde stått på Tore G. Salvesens ønskeliste siden han kløv opp på Vestre i ungdommen. Altså var det duket for en hyggelig dag fra øst til vest ved Tore og Tore. Samtidig kunne detaljer ved ruta avfotograferes og måles. Det kan bare bekreftes at med utgangspunkt i Øystre Torfinnstind=2120m, ligger Midtre Torfinnstind 300m vestenfor og er 7,5m lavere, dvs. med høyde 2112m. Videre ligger Vestre Torfinnstind 145m vest av Midtre og er 22m lavere, dvs. med høyde på eller nær 2090m. Sluttligen ligger vestre fortopp 69m vestenfor Vestre og er 20m lavere, dvs. med høyde 2070m, og har pf. 5m. Forøvrig fikk vi uventet en snøbyge på toppen av Øystre, før det lettet under rapellene, og ble en riktig fin dag. Vi tok det rolig under nedfarten og brukte dagen (10t.) Fotografier >>>

Høgståsen 172m Stokke kommune

15.07.2016
Wanderung
3,0km

Juksekjøretur 3 Vi hadde nå vært på Snipane og Brånåfjell og hatt omvisning i Høyjord Stavkirke. Vi stoppet i Gravdal i Andebu og spiste av nød burger i den lokale bua. Enda hadde vi ikke oppdaget at Stokke Kommune lå få meter unna, og hadde en perle av en topp. Faktisk kunne vi ha gått fra "Andebu pizza" (Andebuv.792) like til toppen. Vi så på alternative utgangspunkt, og så at parkeringen ved Skatvet sikkert var enkel. Ellers ville tilgangen til toppen her fra sørsiden nok være kortest om vi parkerte ved bruket Hundestua. Imidlertid ville vi prøve egne veier. Vi kjørte 300m tilbake nordover langs rv312 og tok veien opp mot Nordre Holt. Her var høyre tømmervei stengt med bom. Venstre tømmervei var imidlertid åpen og vi kjørte forsiktig innover og ønske å stanse >>>

Brånåfjell 399m Andebu kommune

15.07.2016
Wanderung
2,0km

Juksekjøretur 2 Etter 15min i bil fra dagens første toppbesøk på Snipane, kom vi til Valmestad på rv 610 og hadde valget mellom den anbefalte nordre veien inn til Merkedammen, eller den "stengte" søndre veien. Nå var den søndre veien ikke stengt for anledningen. Vi kjørte opp helt til rundkjørings-snuplassen ved Smalmyr kartfef. 60950 83550. Her passerer også ruta med utgangspunkt Merkedammen. Ruta følger en gjenvokst tømmer-"slep" sørover myra, ta opp til venstre første sted "slepen" deler seg, og passer hytta med det forfallstruete uthuset. Følg sti videre sør opp lav åsrygg til jakt-utsiktstårnet. Før tårnet tar man til venstre ned øst til myra i renna. Myra og renna krysses. Det går en sti opp på andre side av myra, nærmest i en bekk. >>>