Mount Ida - Psiloritis (17.05.2015)  5

Besteigungen Agathias (2.424m) 17.05.2015
Mount Ida (2.456m) 17.05.2015
Besuche anderer PBE Mount Ida parkering (1.554m) 17.05.2015

Endelig hadde dagen kommet. Det var 17 mai og vår nasjonaldag! Etter noen dager med sol og bading, var det på tide med litt fjell-luft. Ved tidligere besøk på Kreta, har jeg syklet en del opp mot fjellene. Men nå hadde jeg planlagt en topptur. En topptur til Kretas høyeste fjell, Mount Ida eller Psiloritis som det også heter. Av erfaring har jeg opplevd at det kan være noe knotete å finne frem til startpunkt på enkelte turer i utlandet. Dårlig, eller ingen skilting, samt dårlig beskrivelse på kart har gjort dette noe utfordrende. Jeg hadde derfor foretatt litt research i forkant av turen og bl.a. fått verdifull informasjon fra en annen Peakbooker; Lyngve. Han hadde vært der før og beskrev hvordan man enklest kunne finne frem til startpunkt. Det er flere muligheter for å komme til Mount Ida, men dette er kanskje den greieste ruten fra nordsiden av fjellet.

Det er viktig å være oppmerksom på avkjørselen fra motorveien etter Rethymno og opp mot landsbyen Livadia. Det anbefales å legge inn bilruten på GPS på forhånd. Vi benyttet GPS appen Sygic, som fungerte veldig godt.

Vi startet fra Platanias i leiebil kl 0700 søndags morgen i retning Rethymno. GPS`n loset oss trygt og effektivt videre opp gjennom flere sjarmerende landsbyer. Jeg la spesielt merke til kjøretøyene her; - 9 av 10 kjøretøy var pickup. Høflige og greie pickupcowboys hilste oss velkommen.

Mount Ida/Psiloritis langt der oppe.

Viktig punkt: Har man kommet opp til landsbyen Livadia, er man på rett vei. Kjør av til høyre her og følg asfaltert vei til endes og Psiloritis Refuge. Og her går det etter hvert mye oppover..

Flere slike skilt viser veien til vårt startpunkt.

Her ved veiens ende, er det stor parkeringsplass og toalett. Startpunkt for turen er på ca 1550 moh.

Det var bra temperatur, ca 20 gr, da vi ankom p-plass og startpunkt for turen. Ingebjørg meddelte ganske kjapt at hun ikke ønsket å gå til topps, men ville rusle litt i nærområdet. I det jeg skulle til å gå, kom et følge på ca 6-8 franskmenn som hadde samme mål som meg. Mount Ida. De startet hakk i hæl..

Fin sti: Stien slynger seg opp langs ryggen på flere nivå. Fantastisk fin sti! Det er stenlagt sti opp til ca 2100 moh. Resten av ruten går på godt synlig og god sti.

Mye snø: Lokale innbyggere fortalte at det hadde vært en kald vinter med mye snø i år og snøsmeltingen tok lengre tid enn vanlig. Jeg måtte derfor forsere flere snøfonner på vei opp. På en plass måtte jeg også legge om ruten via toppen Agathias på 2424 moh på grunn av kombinasjon bratt og fare for å skli. Her møtte jeg en lokal fjellfører som hadde både stegjern og isøks for sikkerheten. Det franske reisefølget hadde etter hvert blitt lenger bak og jeg mistet etter hvert kontakten med dem. Det viste seg at dem hadde snudd ved det litt utsatte punktet.

Mount Ida 2456 moh. sett fra Agathias 2424 moh.

Toppen: På toppen er det et stor stenhytte eller kloster med stort kors og klokke. Her er det god utsikt i alle retninger av Kreta.

Det må flagges på 17. mai..

Returen tok jeg samme vei tilbake. Og da kunne jeg også skli litt på snøen..

Turfakta med bil:
Fra Platanias/Chania; kjør forbi Rethymno og kjør av motorveien ved Stauromenos.
Kør videre til Magnesia, Perama, Kalyos og Livadia.
Ved Livadia ta av asfaltert vei til høyre og følg denne til endes.
Platanias til p-plass Mylopotamos ca 125 km og kjøretid på c a 2 timer 30 min.

Her kan du se kart og veien du skal kjøre fra Chania og til startpunkt for turen

Startzeitpunkt 17.05.2015 08:41

Benutzerkommentare

Kein Titel

Geschrieben von wenchegjesdal 18.09.2016 10:06

Hei! Har tenkt å følge ruten din i oktober. Flotte bilder og god beskrivelse.

Lurer på: Hvor langt er det fra Livadia til refugen der du parkerer bilen? Er det ok å kjøre med en vanlig, liten leiebil?

Sv:

Geschrieben von Ofisk 18.09.2016 21:47

Husker ikke nøyaktig, men hvis man ser på kartet, kan det være ca 10 km opp til parkering. Helt ok vei, -det går oppover og litt svingete.. Vi leide selv en Citroen C3, en bil på størrelse med VW Polo eller Golf.

• +

Sv: Sv:

Geschrieben von wenchegjesdal 18.09.2016 21:54

Kein Titel

Geschrieben von lyngve 07.06.2015 01:16

Det krysset i Livadia drar jeg kjensel på :-) Kjempefin rapport !

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.