Familietur til Svartvassbu og omegn (05.08.2017)

Startpunkt Svartvassbu (925m)
Besteigungen Søndre Gråfjell (1.227m) 05.08.2017
Helvetestinden (1.373m) 05.08.2017
Svartehøgda (988m) 05.08.2017

Vi starta i Eresfjord, litt før Merringdalen, der som Rønndøla renner ut i Eikesdalsvannet. Derfra fulgte vi fin sti, i knappe 5 km fordelt på 900 høydemeter. Ungene var blide og moralen på topp, selv om vi møtte regn ved Røndølskarsvannet, og videre skoddedotter innover. Ingen problem med så godt merket sti. I den siste ura opp mot skaret med turisthyttene rykket ungene fra foreldrene og satte i vei mot hovedhytta nede ved Svartvatnet. Da vi selv rundet høyeste punkt langs stien i skaret, ble vi møtt av tre hylende unger med skoene bærende i hendene sine. De fortalte i munnen på hverandre at de hadde gjort som de hadde fått beskjed om, gått forbi sikringsbua og ned til hovedhytta. Der hadde de tatt av seg skoene utenfor den mørklagte hytta og gått inn. De hadde fortsatt videre inn på soverommet og begynt å fordele køyer seg imellom, helt til minstemann plutselig påpekte en ryggsekk, og skal ha sagt noe sånn som: "se, noen har glemt igjen ryggsekken sin", hvoretter en hånd kom frem fra mørket i en køye og begynte å riste i sekken, samtidig som en mørk mannstemme sa: "den er min". Ungene skal da ha hylt til og løpt ut igjen. Siden hovedhytta åpenbart alt var bebodd for helgen, gikk vi tilbake til sikringsbua og sjekket inn der. Den har seks senger, og er midt i blinken for oss den også.

Helga ble brukt til fiske, bading, brettspill og litt tindebestigning. Varierende vær, men mild temperatur, og kjempefint innimellom. Super tur!

Astrid studerer kart og planlegger topptur mens klærne tørker.
Så snart skodda letta, var vi igang. Her med utsikt til Nebba til venstre og Sjøvdøla til høgre. Røndølskarsvatnet til venstre.
Undertegnede foran Helvetestind. Vurderte å vente til skodda letta helt, men da hadde jeg vel sittet der enda. Fant etterhvert ut at dette var små ufarlige dotter som kom og gikk.
Signal-kula på veg opp eggen.  Hvis jeg får et illebefinnende på fjellet, blir jeg iallfall funnet... Helvetesbotn langt der nede. Vatnet er 1/3-dels åpent.
Signal-kula på veg opp eggen. Hvis jeg får et illebefinnende på fjellet, blir jeg iallfall funnet... Helvetesbotn langt der nede. Vatnet er 1/3-dels åpent.
Astrid har tatt fram kassa med bok, som er steina inn i toppvarden. Gjuratinden rager høyreist i bakgrunnen.
Poetiske ord i boka på toppen av H.
Viser ryggen vi fulgte til toppen. Svartvatnet nederst til høgre.
Eggen sørvestover mot Høgseternebba får vente til en dag med bedre sikt og mindre snøskavler.
Vel nede ved hytta igjen, løp den sprekeste av oss ned til Leif Helge og de minste for å se om det hadde blitt fisk. Svaret er taushetsbelagt.
Mye fint å se.
Gutta studerer en kilde.
Denne stilige tinden bak Bård har faktisk ikke navn på norgeskartet. Den ses like godt som dette fra sikringsbua på Svartvassbu. På peakbook heter den Nyheitinden V3 og er 1508 moh. For mitt vedkommende er den nok ikke bestigbar. Eggen i vest er i følge husbonden, ikke av vårt kaliber.

PS: for de som lurer på hvordan det gikk med den mystiske mannen i den andre turisthytta, kan vi avsløre at de to yngste møtte på han da de var nede og fisket i Svartvatnet dagen etter. Mannen kom da ned og hentet vann, og snakket med ungene. Han fortalte at han lå og sov da de kom inn i hytta, og at han hadde blitt like redd som dem. Mannen var dessuten svensk, opplyste ungene. Dette var de sikre på fordi mannen skulle ha uttalt at det var "jette - schønt" der. Vi voksne så han aldri. Eldste datter, frøken detektiv, tok seg en spaningsrunde inn i hoved-hytta i ettermiddag, da hun og faren var og hentet ved. Dette etter å ha forvisset seg om at hengelåsen på utsiden av døren var låst. Det viste seg da at den mystiske mannen ikke hadde skrevet seg inn i besøksprotokollen på hytta. Har ungene sett et spøkelse, eller rett og slett en snylter?

Startzeitpunkt 05.08.2017 12:26

Benutzerkommentare

Fine bilder.....

Geschrieben von ArntO 06.08.2017 23:15

.....underholdende lesing! Han mannen din er meget passiv! Vestveggen på Nyheittind er en fin tur med nokre lette taulengder av grad 3 slik jeg husker den! Så den tar du og ungene dine etter hvert.....så kan LH kose seg med fiske i mellomtiden:-)

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.