Koppartind, Stortua og Stussnesfjellet (07.07.2019)

Tourcharakter Bergtour
Stussnesfjellet (161m) 07.07.2019 21:59
Besuche anderer PBE Helleristningene i Alta (Unesco-listen) (20m) 07.07.2019
Laslettind P-lomme (162m) 07.07.2019 13:18

Endelig våknet vi til en solskinnsdag igjen. Helt herlig å kunne spise frokosten utenfor hytta. Planen i dag var å reise til Skjervøy hvor vi skal overnatte de neste tre nettene. Første stopp tok vi i Alta der vi så på Helleristningene. Det var et artig skue.

Helleristninger

Så ble det ei god stund i bil, før vi svingte av E6 for å gå på Koppartind. Det var bedre å kjøre bil i dag hvor vi hadde sikt til toppene rundt oss og ikke bare tåke. På Koppartind hadde vi fin sti å følge til rundt 300 høydemeter. Da forsvant stien og vi gikk i terrenget resten av turen. Veldig flott skue i alle retninger. Det var toppbok både på Laslettind og Olderbakkfjellet som vi skrev oss inn i. På Olderbakkfjellet begynte vi å kjenne vinden noe, men det gikk greit å fortsette å gå i t-skjorte og shorts. På Koppartinden ble det litt klyving på det ytterste punktet (som ikke er høyest). Der bygget vi varde. Vi bygget også en varde på høyeste punkt. Av denne grunn brukte vi en del tid på toppunktet i dag. På vei ned igjen til bilen gikk vi på noe snø. Ellers gikk vi i terrenget før vi kom inn på stien der vi forlot den før på turen. Både Hans Thorvald og jeg var enig om at denne turen var en skikkelig høydare.

Koppartind
På vei oppover
Utsikt
Mot Koppartind
Olderbakkfjellet
Utsikt fra toppen av Koppartind
Hans Thorvald ved platået litt bortenfor toppen av Koppartind. Varden bygget vi selv
Selvbygget varde
Skardet mellom Koppartinden og der vi bygget første varde
Hans Thorvald med nybygget varde på toppen av Koppartind. Dette var dagens andre varde
Koppartind
Litt råtten snø

På vei videre ble det et bensinstasjonstopp hvor vi fikk kjøpt oss softis. Hans Thorvald bestilte selvfølgelig den største de hadde.

Deretter ble det en tur til før middag - Stortua. Denne turen gikk i terrenget. En del fluer og mygg, men vi hadde noen fine utsiktspunkter.

Flott utsikt på vei til Stortua

Etter middag tok vi dagens siste tur. Der fulgte vi stien opp til Stussnesfjellet. Veldig flott utsikt også fra denne toppen.

Fra Stussnesfjellet mot Skjervøyas høyeste topp og Store Kågtinden

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.