Flere topper i Bø i Vesterålen (07.06.2019)

Tourcharakter Bergtour
Høggjenden (578m) 07.06.2019 18:35
Storskata (332m) 07.06.2019 20:19
Besuche anderer PBE Sandvikhalsen p-plass (70m) 07.06.2019

Etter ei god natts søvn i bilen, var det litt usikkert vær. Vi valgte en liten topp like ved overnattingsplassen som første tur. Toppen var Kråkbergfjellet. Det var fin sti å følge, og vi hadde flott utsikt mot gårsdagens topper. Noen meter fra bilen begynte det å regne. Denne turen brukte vi i underkant av en halvtime på. Den var på 1,3 km.

Kvanntotinden mf
Høggjenden og Storskata

Vi tok en god pause i regnværet og gikk i vegen på en ny tur når det begynte å se bedre ut. Det viste seg å ikke stemme, etter noen minutter begynte det å regne, noe som holdt på den første drøye halvtimen av turen opp til Trehyrna. Stien var vanskelig å finne når vi kom ned til Trehyrnvatnet. Av denne grunn ble det gåing i terrenget et godt stykke oppover. Vi fant heldigvis igjen stien som vi kunne følge til topps. Litt løst rundt 500 høydemeter og et stykke oppover. Ellers var toppen flott og ga oss god utsikt. På vei ned gikk vi litt for langt og mistet stien, men også denne gangen fant vi den igjen og kunne følge den til bilen igjen. Turen brukte vi 2t og 40 min på. Den var på 4 km og på 614 høydemeter.

Hans Thorvald på Trehyrna
Utsikt fra Trehyrna
Trehyrna

Siste tur gikk opp til Høggjenden og Storskata. Også her var det tegnet inn sti, men den eksisterte nok for mange år siden og var grodd igjen nå. Det ble derfor en tung tur opp til Høggjenden. Da vi derimot kom ned igjen og gikk i retning Storskata var det bra sti til toppen. Vi brukte 4 t på turen som var 7,3 km lang (802 høydemeter).

Storskata
På vei til Storskata
På toppen av Storskata

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.