Søregga på Holtanna (27.07.2018)

Ascents Holtanna (1,291m) 27.07.2018

Ei plutselig melding fra Inigo med et bilde av Bladet og teksten “jeg vil hit”, en knallgod værmelding og litt for mye turabstinenser etter for mange helger på rad i Stavanger gjorde at Fredric, Inigo og jeg kjørte av gårde til Sunnmøre i 12-tida på torsdagen. Bilturen var lengre enn forventet og vi var framme ved parkeringen i Molldalen rundt klokka 12, framme ved teltplassen rundt klokka 2 og i seng rundt halv tre. Neste morgen var det tidlig opp for å gå Søregga på Holtanna, Sofaruta og Bladet i det vi antok skulle være tidenes drømmetur.

Anmarsjen opp til innsteget på Holtanna gikk fint og de første to taulengdene var egentlig klyving på løs grus og med lite eksponering. De siste to taulengdene var derimot ufattelig fine, på tredje runder man et hjørne og får plutselig utsikt over Hjørundfjorden mens man klatrer og den siste taulengden går i underkant av eggen (med en småskummel og eksponert travers midtveis) – kanonkjekt! Toppen er liten og luftig, og to rapellfester gjør at man fint kommer ned uten å legge igjen utstyr. Den første rapellen er for øvrig litt rar, man rapellerer ned på et platå for så å gå bortover en liten egg for å komme til rappellfeste nummer to (som ligger like ved steinen som er kilt fast i toppen av «Holet»). Rapell nummer to ender like under innsteget til Sofaruta.

Selve Holtanna får nok litt lite oppmerksomhet i føreren – de siste to taulengdene er utrolig fine og toppen i seg selv er virkelig verdt besøket! Anbefales!

Ved innsteget til Sofaruta var vi slitne og begynte å gå tom for vann, og vi valgte dermed å legge igjen en sekk med alt klatreutstyret og dra ned til teltet for en tidlig kveld. Sofaruta og Bladet ble dermed spart til neste dag.