Archive - Date

Archive - Activity

Peakbook-Friends

So far I'm not a Peakbook-friend of anyone.

Collected lists

22.05.2018

Telting med unger

25.08.2017

Dro på telttur med ungene til Gaustatoppen. Fredag parkerte vi så sent på Stavsro at vi ikke rakk å gå mer enn en par hundre meter før vi satte opp teltet mens det enda var litt lys. Lørdag startet vi med å pakke sammen og flytte teltet opp til det flate partiet før stigningen mot Gaustatoppen, ca 1500moh. Det var flere OK moseflekker til å sette opp telt. Med 10 liter vann i sekken i tillegg til telt, dobbeltseng luftmadrass mm. tok det krefter å flytte seg opp. Jeg veide inn meg og sekk +10 kg for vannet til 142kg da jeg kom hjem :) Tok en god lunch og pause før vi dro med en dagstursekk og begynte på vei mot toppen. Veldig grei vei å gå opp til hytta. Måtte ut med vafler siden jeg hadde lokket med det, og etter 30min i vaffelkø var vi klar for det siste stykket mot toppunktet. >>>

Ettermiddagstur

09.08.2017

Begynte å bli lite nye utfordringer i umiddelbar nærhet til Stavanger og Sandnes, så da fikk jeg prøve på noe nytt. Tenkte å høyest i Sandnes kunne være på sin plass. Startet på parkeringsplassen på veien til Høle og trasket innover grusveien i godt trav. Brukte 1:19 til toppen av Bynuten og bestemte meg for å gå rundturen om Selvigstakken også. Var vesentlig bløtere på østsiden og skoene som hadde holdt seg tørre så langt fikk kjørt seg. Gikk ikke all verdens fort videre, men det er nesten ikke mulig på de stiene heller. Tok en svipp oppom Serifjellet når jeg nesten var på toppen likevel. Ble en seig tur ned til bilen igjen, totalt 4 timer.

Storen #3

17.06.2017

Måtte bite i det sure eplet å bestille føring for å kunne krysse av #3 på listen over Norges høyeste. Turen ble bestilt god tid i forveien og dato satt, tidlig i juni var det trolig bra forhold og lite folk. Startet fra Turtagrø kl 0430 og satte opp farten opp mot bandet. I det vi kom oppover fra bandet kom vi over skydekket og det var strålende sol og gode forhold. Turen opp var stort sett lang og bratt, ikke noe utenom det vanlige. Men på Galleriene og opp mot Vigdals sva begynte det å krible i kroppen. Særlig akkurat rundt hjørnet på Vigdals sva gikk nok blodpumpa litt fortere enn vanlig. Det går så fort i ordna former at en liksom glemmer å nyte øyblikkene, kanskje akkurat derfor jeg ikke vanligvis liker å gå med andre, for å nettopp kunne ta seg den tiden en selv vil.

Aketur med strafferunde

27.07.2016

Hadde med ungene (6 og 8) på tur i Jotunheimen, hvor vi jobber oss gjennom 2k listen fra toppen. Syklet inn til Glitterheim dagen før og teltet i nærheten av hytta. Startet turen mot toppen rett etter frokost, og det går fort oppover. Hele turen er jevn stigning mot toppen. Da vi kom til Glitterbrean økte vinden og det var skikkelig ufyselig vær. Tipper stiv/sterk kuling, snø i lufta og lavt skydekke. Pakket inn ungene i votter, luer, buff osv, og slepte de videre mot toppen. Vi kom oss til toppen, og noen øyeblikk kunne vi skimte omgivelsene. Vi hadde med egne akebrett (kan forresten låne på Glitterheim også), så returen gikk som en drøm ned breen mot Glitterbekken. Da vi var nede pakket vi sammen og tok en kakao på Glitterheim før vi syklet ned til parkeringen. Gleden >>>

Breføring fra Juvass

Alpine trip
6:13h
348.5km

Ïdiot på tur uten verge... Jobbeuke i Førde, så etter jobb tok jeg rutebussen fra Førde til Bygstad helt til den stoppet/snudde, og gikk oppover veien til der stien starter. Skyet, men oppholdsvær og ganske varmt, så gikk og tenkte/så på Tomasskåra på vei opp mot fjellet. Det er jo den mest fristende ruten opp, og da kunne jeg ta returen ned eggen også, men jeg hadde egentlig ingen planer om det siden jeg var alene og totalt ukjent i områet. Etter noen hundre meter på stien fikk jeg det for meg at jeg bare skulle "se" litt bortover fjellveggen, og dermed var det gjort. Terrenget og veivalget bortover mot Tomasskåra sier seg selv på en måte. Fant også spor av noe gammel merking etterhvert, så det var jo tydelig at det hadde vært folk der før (forresten ikke >>>