Archive - Date

Archive - Activity

Peakbook-Friends

So far I'm not a Peakbook-friend of anyone.

Collected lists

I haven't joined any lists yet.

Besselvassheia

08.06.2019

Har besøkt Besselvassheia mange ganger. Har oftest startet og avsluttet turen i Stutvassdalen. I dag ville jeg gjøre en vri. Jeg parkerte derfor bilen i Tungvågen. Gikk ca 300 meter til Krutvika. Der tok jeg inn på Kjærlighetsstien, en gammel tursti som går tvers over Frøya. Første del av turen går gjennom et nydelig landskap med store vatn tett på stien. Like etter starten møter du symbolet for Kjærlighetsstien; et rødt hjerte. Dette hjertet finner du igjen flere ganger over til Stutvassdalen. Da jeg kom til overgangen mellom Kjerkdalsvatnet og Tuvnesvatnet, gikk jeg et lite stykke på sørsiden av Svarthavet, og tok opp skardet mot Brattstiheia. Derfra gikk jeg til vestenden av Storsteinvatnet og videre til sørenden av Store Holmvatnet. Siste del av turen mot Besselvassheia gikk >>>

Storfjellet

03.10.2017

Storfjellet ligger på samme høydedrag som Ratfjellet, se egen artikkel om turen dit. Fra Ratfjellet vandret jeg videre over til Storfjellet. Fin tur i lett terreng. Nydelige høstfarger. Herfra hadde jeg nydelig utsikt til Vingvågen, Hitra og Leksa. Tenkte å vandre dalen mellom Blåfjellet og Storfjellet tilbake, men valgte å holde meg i høyden på vei tilbake over Ratjellet og tilbake til bilen ved Fossdal.

Ratfjellet

03.10.2017

Ratfjellet ligger like ved fv 714 i Snillfjord kommune. Parkerte bilen ved Fossdal, ved utgangen av Valslagtunnelen. Herfra fulgte jeg veien forbi Fossdal (mot tunnelåpningen), ca 600 m før jeg begynte på stigningen opp mot Ratfjellet. Etter den første kneika var det mange tydelige dyretråkk som jeg fulgte opp til Rattjørna og Ratfjellet. Den første toppen benevnes sm Tverrlifjellet i følge min GPS. Oppe på Ratfjellet var det flott utsyn i alle retninger. Vandret videre over til Storfjellet.

Tenorlifjellet

27.09.2017

Kjørte til Sunde og videre i retning Vågan. Turen startet fra Rottemkrysset, hvor jeg også parkerte bilen. Fulgte traktorstien fra dette veikrysset og fram til Rottemtjernet. Etter å ha passert tjernet, begynte jeg på oppstigningen mot den nest høyeste toppen, som du også ser like etter at du har startet på turen. Lett å gå opp mot toppen med god utsikt mot Valslagvågen og Trondheimsleia. Flott turterreng når du kommer helt opp. Jeg vandret først i retning av Bustlisundet for å ta bilder, før jeg til slutt nøt matpakken og den fine utsikten oppe fra Tenorlifjellet. Flott varde på toppen. Retur samme vei. Drøyt 4 km fra Tenorlifjellet til bilen.

Sundfjellet

23.09.2017

Endelig ble det en tur til Sundfjellet, Snillfjord kommune. Turen anbefales på det varmeste. Jeg vandret i nydelig høstvær; sol og god temperatur. Ikke vind. Bedre kan man ikke ha det. Min tur startet ved hovedveien mellom Sunde og Krokstadøra, nærmere bestemt Stordalen, ca. 1 km fra Hitratunnelen. Her er det mulig å sette fra seg bilen på høyre side av veien, i retning Krokstadøra. Jeg fulgte stien som starter ved den den lille løa ovenfor gården i Stordalen. Stien er tydelig, men var overraskende våt denne dagen. Framme ved Storvatnet begynte jeg oppstigningen mot toppen. Hele turen fra bilen og opp er på ca 3,5 km. Vel oppe er det bare å nyte. Fantastisk utsikt og lett turterreng. Jeg besøkte nesten alle vardene oppe på Sundfjellet, og nedturen startet ved Olavsvarden som ligger >>>

Hestgrovheia med start i Åstfjoren.

17.10.2014

Hestgrovheia var målet for dagens tur som starta klokka 1030 ved Åstan, innerst i Åstfjorden. Skyfri himmel, rim på bakken og tynn is på små tjern. Jeg syklet innover Herdalen så langt grusveien rakk; ca 20 minutter. Videre fulgte jeg sti og kjerrevei fram til Solemsdalen. Herfra fulgte jeg grusveien fram til ny kjerrevei til venstre opp mot fjellet. Opp den bratte bakken fra Solemsdalen og til høydeplatået, fikk jeg sitte på firehjulingen til en lokal utmarkseier. Veldig snilt gjort av han. Sparte meg en god times gange der. Nydelig tur fra Åstfjoren og opp til Hestgrovheia. Herdalen som har vernestatus som naturreservat på grunn av sin edelløvskog, var særlig vakker. I Solemsdalen og oppe i høyden så jeg flere orrfugler. Flotte fugler. Turen min tok drøyt 6 timer; minst >>>