Archive - Date

Archive - Activity

Peakbook-Friends

So far I'm not a Peakbook-friend of anyone.

Collected lists

Jentetur til Kvassryggen

10.08.2024

En strålende jentetur til Kvassryggen. Værmeldingen hadde varslet kraftig vind, med opptil 26 m/s i kastene, men vi bestemte oss for å prøve. På lørdagsmorgen kjørte vi opp til Valdresflye og parkeringen ved knutshø for å vurdere forholdene. Som vi har erfart tidligere, viste det seg at været var langt bedre enn fryktet. Vi startet turen innover på stien mot Knudshø og tok av mot Bukkehåmåren. Oppe på høyden merket vi at vinden tiltok og det ble ganske surt, med litt snø i lufta også. Bukkehåmåren hadde fantastisk utsikt. Videre gikk turen mot Kvassryggen. Her ble turen noe langdryg og utsikten var ikke den mest spektakulære. "Ryggen" var heller ikke noe skarp så den siste timen opp hit ble litt kjedelig. På vei ned ble vi overrasket av Lene hadde kjøpt inn "Rett >>>

Stetind

21.07.2024

Normalveien med Lene. Vi reiste dagen i forveien med fly fra Gardermoen til Evenes, leide bil og teltet ved stetind rasteplass. En virkelig perle! Været var meldt knall og det var derfor vi hadde bestilt flybilletter opp hit. Hele søndagen så strålende ut. Fulgte god sti oppover Storelvdalen. Vi startet tidlig for å slippe kø i fjellet, det var helt fult på parkeringsplassen. Normalveien som går over Halls fortopp inneholder en veldig kort taulengde forbi Mysosten. Forbitrende fingertak var enkel klatring men svært luftig. Fikk satt en sikring før og en rett etter og kom meg fint forbi. Lene fulgte på. Returen krever en kort rappell forbi samme sted. Kult å ha gått norges nasjonalfjell. Kommer tilbake for sydpillaren.

Nestnørdre og Nørdre midtmaradalstindene

18.05.2024
9:09h
17.6km

Deltagere: Lene, Trym og Endre Værforhold: Været var generelt bra med klar himmel og god sikt, men vi tok forholdsregler på grunn av snøforholdene. Vi hadde opprinnelig planlagt en tur til Store Midtmaradalstind, men på grunn av flere sigesprekker og skred som hadde gått i området, bestemte vi oss for å utsette denne turen til en annen gang. For å utnytte dagen valgte vi i stedet Nestnørdre og Nørdre Midtmaradalstind. Oppstigningen fra breen var ganske krevende, med bratte partier og tynne lag med snø på enkelte steder. Vi tok en god pause på toppen for å spise litt mat før vi fortsatte mot Nørdre Midtmaradalstind. Fra Nestnørdre Midtmaradalstind fulgte vi ryggen videre mot Nørdre Midtmaradalstind.

17. mai tur til store smørstabbtind

17.05.2024
6:36h
12.9km

For en dag! Vi gikk til Store Smørstabbtind, og med et herlig lag kunne det ikke blitt bedre. Vi startet fra krossbu, etter en 17. mai frokost, med strålende sol og litt vind. Den siste biten opp var bratt,og litt ekkel med gjennomslagssnø. Vi hadde laaang lunsj/solepause litt nedenfor toppen. Utsikt over alle som var på Storebjørn denne dagen. vi var heldige og hadde toppen nesten helt for oss selv. Suste nedover i slush! Tilbake ved startstedet var vi enige om at dette var en av de beste 17. maiene vi har hatt! Anbefales! Alt klaffet – vær, føre og selskap.

Nordre og store dyrhaugstind

05.05.2024

Turen med Caroline og Bendik til Store Dyrhaugstind begynte sent, etter en kveld på highcamp. Vi måtte få til en siste tur før vi kjørte nedover mot Oslo. Det er andre gang jeg går til Dyrhaugstind på ski. Selv om starten er treg og lang, er ryggen opp mot store veldig fin og luftig.

Forsøk Soleibotntindtraversen

29.07.2023

Vi startet vår tur til Soleibotntind tidlig, klokken 05.30, da vi hadde sett at det var meldt regn senere på dagen. Ruten begynte i retning Lauvanostind, og vi var en gruppe på fem personer - Ingvild, Sveinung, Thea, Lene og meg. Underveis til Nordre Soleibotntind ble vi usikre på om vi hadde fulgt riktig rute, og det viste seg å være mer krevende enn vi hadde antatt. Dette resulterte i at fremdriften vår ble saktere, spesielt med fem personer i følget. Vi opplevde i tillegg et stort steinskred som vi heldigvis unngikk, men det satte en skikkelig støkk i oss. Det drønnet ordentlig og jeg har aldri vært så nært et slikt skred før. En fyr som gikk like foran oss og som var på toppen i det skredet gikk sa han hadde kjent det riste i fjellet helt til toppen slik at han måtte holde >>>

Urdadalstindene

28.07.2023
8:18h
23.4km

Turen over Urdadalstraversen med Lene. Forrige gang vi prøvde, ble vi dessverre lurt av lunefull tåke og regn og måtte snu før et vanskelig klyveparti. Men denne gangen fikk vi tidenes comeback med strålende vær og gå-på-humør! Vi gikk fra sør til nord, for å sikre oss toppene vi ikke hadde gått forrige gang. Vi kom oss lett forbi klyvepartiet denne gangen. Og fortsatte ut traversen. Deilig å fullføre noe man har startet på tidligere.

Austanbotntind traversen

01.07.2023
11:41h
12.2km

Deltakere: Ingvild, Gard, Vegard Vi hadde seks 2000-meterstopper foran oss, klatring av taulengder og rappellering på agendaen. Vi startet kl 8 om morgenen oppover mot den første toppen. Været var supert - solen skinte og vi kunne bruke shorts. Ganske bra tempo til første topp der vi fikk flott utsikt over Hurrungane. Underveis klatret vi to taulengder for å komme oss opp bratte partier til søre Austanbotntind. Det var enkel klatring men mye utsatte svaområder der det var vanskelig å sette gode sikringer. Hjalp ikke at det var partier med mye smeltevann og mose, men moro å ta ansvar for selvsikring for første gang etter kurs. Opp til Store Austanbotntind droppet vi å sikre da det var mindre luftig, men det var ganske heftig klyving her også. Vegard sa at om han skulle gått igjen >>>