Archive - Date

Archive - Activity

Peakbook-Friends

So far I'm not a Peakbook-friend of anyone.

Collected lists

Forsøk Soleibotntindtraversen

29.07.2023

Vi startet vår tur til Soleibotntind tidlig, klokken 05.30, da vi hadde sett at det var meldt regn senere på dagen. Ruten begynte i retning Lauvanostind, og vi var en gruppe på fem personer - Ingvild, Sveinung, Thea, Lene og meg. Underveis til Nordre Soleibotntind ble vi usikre på om vi hadde fulgt riktig rute, og det viste seg å være mer krevende enn vi hadde antatt. Dette resulterte i at fremdriften vår ble saktere, spesielt med fem personer i følget. Vi opplevde i tillegg et stort steinskred som vi heldigvis unngikk, men det satte en skikkelig støkk i oss. Det drønnet ordentlig og jeg har aldri vært så nært et slikt skred før. En fyr som gikk like foran oss og som var på toppen i det skredet gikk sa han hadde kjent det riste i fjellet helt til toppen slik at han måtte holde >>>

Urdadalstindene

28.07.2023
8:18h
23.4km

Turen over Urdadalstraversen med Lene. Forrige gang vi prøvde, ble vi dessverre lurt av lunefull tåke og regn og måtte snu før et vanskelig klyveparti. Men denne gangen fikk vi tidenes comeback med strålende vær og gå-på-humør! Vi gikk fra sør til nord, for å sikre oss toppene vi ikke hadde gått forrige gang. Vi kom oss lett forbi klyvepartiet denne gangen. Og fortsatte ut traversen. Deilig å fullføre noe man har startet på tidligere.

Austanbotntind traversen

01.07.2023
11:41h
12.2km

Deltakere: Ingvild, Gard, Vegard Vi hadde seks 2000-meterstopper foran oss, klatring av taulengder og rappellering på agendaen. Vi startet kl 8 om morgenen oppover mot den første toppen. Været var supert - solen skinte og vi kunne bruke shorts. Ganske bra tempo til første topp der vi fikk flott utsikt over Hurrungane. Underveis klatret vi to taulengder for å komme oss opp bratte partier til søre Austanbotntind. Det var enkel klatring men mye utsatte svaområder der det var vanskelig å sette gode sikringer. Hjalp ikke at det var partier med mye smeltevann og mose, men moro å ta ansvar for selvsikring for første gang etter kurs. Opp til Store Austanbotntind droppet vi å sikre da det var mindre luftig, men det var ganske heftig klyving her også. Vegard sa at om han skulle gått igjen >>>

Soleibotntind

05.04.2023
4:48h
15.4km

Dag 5 av høgruta - den siste dagen! Det var litt vemodig at det var siste turdag, men samtidig gledet vi oss til en siste utfordring: Storebjørn. Vi bestemte oss for å starte litt senere i dag men endte da opp i mengden med folk som vanligvis startet litt etter oss. Oppe på Storebjørn, bestemte vi oss for å ikke bare ta med oss en bjørn, men også Veslebjørn. Smart valg! Vi fikk en fantastisk nedkjøring og traskingen over ryggen med stegjern var moro. Men så var det denne bresprekken da... Det var litt skummelt å gå ved siden av den, og Oscar var ikke langt fra å havnet i den. Best å ha på oss ski på bre! Vi kom oss ned til Krossbu uten flere problemer. Her hadde det vært mange før oss de siste dagene men jeg fant noen linjer som ikke var så oppkjørt. Alt i alt var Høgruta >>>

Høgruta dag 4: Spiterstulen - Galdhøpiggen - Leirvassbu

04.04.2023
9:03h
21.7km

Dag 4 av Høgruta bød på en utfordrende og spennende tur over Galdhøpiggen, med flere bratte nedkjøringer. Det hadde vært mye diskusjon om turen og om vi hadde mot til å prøve oss på de bratte nedkjøringene. Men med værmeldingen og føreforholdene som de var, var det ikke et alternativ å ta dalen. Vi slo oss sammen med guttegjengen vi hadde blitt kjent med de siste dagene: Per Magnus, Even, Peder og Oscar. Vi tenkte det ville være tryggere å være flere både på nedkjøringene og over breen. De var like ivrige som oss i å starte tidlig og få de første sporene nedover og en morsom gjeng. Oppstigningen til Galdhøpiggen over Keilhaustopp og Svellnose var en seig en. Jeg hadde tatt med meg et påskeegg som jeg hadde spart til toppen, og det var en suksess! Vi nøt utsikten fra >>>

Høgruta dag 3: glitterheim - glittertind - spiterstulen

03.04.2023

På dag 3 av Høgrutaturen, våknet vi opp til en strålende solskinnsdag igjen og satte avgårde til Glitterheim. Vi klatret opp til Glittertind før vi svingte nedover mot Spiterstulen. Til tross for at turen var relativt kort, hadde vi fantastisk utsikt over Jotunheimen og snødekte fjell så langt øyet kunne se. Vi var fremme ved Spiterstulen allerede klokken 13, og hadde derfor god tid til å slappe av og planlegge morgendagens etappe, som ville inneholde flere bratte nedkjøringer.

Høgruta dag 2: Memurubu - Surtningssue - Glitterheim

02.04.2023
7:59h
22.5km

Høgruta dag 2 Dag to av Høgruta startet tidlig da vi ønsket å være de første til å kjøre ned fra Surtningssue. Vi visste det ville være mange som skulle gå samme ruten som oss, og vi ville unngå å bli fanget i kø. Lene var en tøffing og kjørte utfor skavelen ned fra Surtningssue først. Mange av oss var litt tvilene til hun viste oss hvordan det gjøres :P Vi kjørte ned på breen og hadde en fantastisk nedkjøring mot Glitterheim. Snøen var perfekt, og det var en drøm å kjøre nedover. Etter nedkjøringen måtte vi på med fellene igjen for å takle en litt seig avslutning.

Høgruta dag 1: Bessheim - Besshøe - Memurubu

01.04.2023
4:47h
15.4km

Høgruta dag 1 - En nydelig start på en fantastisk tur. Torstein, vår sjåfør, kjørte oss fra hytta til Lene til Bessheim hvor vi skulle starte på Høgruta. Selv om vi var litt nervøse for å begi oss ut på turen alene, var spenningen og forventningene høye på grunn av det strålende været. Torstein ville gjerne bli med på første etappe opp til Besshøe, og med kakao og ekstra snacks i sekken, var vi klare for å starte turen. Turen opp til Besshøe gikk unna, og vi nøt den fantastiske utsikten mens vi hvilte litt på toppen. Etter en stund fortsatte jeg og Lene nedover mot Memurubu, men vi ble møtt av en utfordrende, steinete nedkjøring. Det var så tett mellom steinene at vi måtte av med skiene og manøvrere oss forsiktig nedover. Det var både tungt og skummelt, men til slutt >>>