Archive - Date

Archive - Activity

Peakbook-Friends

So far I'm not a Peakbook-friend of anyone.

Collected lists

I haven't joined any lists yet.

Vardåsen i Enebakk

23.03.2020

Flott topp- og cachetur med John Magnus og hundene Java og Yada. Vi startet fra parkeringen i Vengsveien kl 10:30 og tok livet med ro oppover og fant to cacher som vi brukte litt tid på. Vil tro man lett kan gå opp på en time, men målet vårt var som sagt ikke å komme oss fortest mulig opp. .

Tømmerås

24.02.2020

En enkel og grei topptur med John Magnus og hundene Java og Yada. Null snø, et par varmegrader, sol og frost nok i bakken til å stort sett kunne gå rett over myrer uten å bli våt.

Høgfjell

19.02.2020

Vinterferie og på jakt etter snø. Snø var det mer enn nok av her oppe, og med nypreparerte løyper, skyfri himmel og nesten vindstille, så sier det seg selv at det rett og slett ble en helt magisk tur! Parkerte ved Ringerudsetra etter å ha kjørt oppover den godt brøytede og strødde bomveien (68 kr betalt med kort) og begynte på stigningen med én gang. Det sto 10-15 biler til her, men jeg møtte ikke så mange i løypene. Perfekt! Startet kl 12:30 og tok livet med ro oppover. Fant to geocacher og tok en rast på rett under 1000 m.o.h. Ankom toppen 14:10. Nøt utsikten, prøvde å finne en geocache til uten hell, kjørte videre nedover til Koffertkrysset, fant en geocache og gikk tilbake så det ble en rundtur. Ankom bilen 16:20. Så ca 4 timer brukte jeg på denne fantastiske rundturen. >>>

Høyåsen

26.03.2019

Parkerte på grusplassen like ved Emmerstad bussholdeplass og gikk stien innover. Den delte seg etter en stund, men siden det er tidlig vår og bonden ikke har pløyd åkrene sine ennå, så gikk jeg rett frem over åkeren i stedet for å gå stien opp via Kikkeråsen. Fulgte så veien til den sluttet og gikk resten på merket sti med blå bånd hengende på trærne. Det var meget lettgått terreng med svak stigning. Det var ikke så mye utsikt på toppen selv om skiltet i det siste krysset før toppen antydet at det var nettopp det man ville få der oppe. Tur-retur i rolig rusletempo og med en snusende hund, så tok turen 1,5 time.

Gyranfisen

05.10.2018

Parkerte på parkeringsplassen (N 60° 26.789' E 009° 56.463') like før stistart ved skiltet "Til fjells". Oppover og oppover bar det til Svarttjernkollen (1054 m.o.h.). Det var flott utsikt der (samt en geocache), men jeg ville videre til kommunetoppen. Ankom 11:55 og gikk videre 12:00. Gikk på skrått nedover mot stien nede ved Svarttjern, og fulgte den gjennom en koselig dal og over noen myrer før jeg kom til Steintjern der tre mannfolk og to fuglehunder satt og koste seg i le for vinden. Jeg gikk videre opp til Store Stein (N 60° 28.900' E 009° 53.735') der jeg fant en geocache kl. 13:30 før jeg satte nesa opp mot kommunetoppen. Ved steinen gikk det en sti oppover, men den mistet jeg etter hvert, så det ble navigering med gps i stedet. Det gikk greit å gå offroad, selv >>>

Hallingnatten

19.06.2018

På tur med Java. Parkerte så langt inn på grusveien som jeg kunne (parkeringsplassen rett før skiltet om privat vei) kl. 12:00 og gikk de ca 5 kilometerne opp til toppen. Det var 5 grader og 17 m/s, så på det midterste partiet trodde jeg nesten at vi skulle blåse bort, for der var det ekstremt mye vind. Vantene kom på der. Videre mot toppen gikk vi delvis i le, så det gikk greit. Noen snøflekker fikk Java base i før vi gikk til toppen og signerte boka. Nista ble spist litt nedenfor toppen. Vi var tilbake ved bilen kl. 15:20.

Vetan

17.06.2018

Lushaugen

13.06.2018

Fjellsjøkampen

05.06.2018

På topptur i Hurdal kommune for å logge en geocache i den siste kommunen i Akershus som jeg manglet. Morsomt at dette også var fylkestoppen. Jeg parkerte ved bommen kl 12 og begynte på turen oppover stien kl 12:05. Jeg gikk i vanlig tempo oppover, ikke verken fort eller sakte. Tok vel en liten vannstopp eller to, og passerte et par i 50-60-årene(?) litt før halvveis. Kl. 12:40 tok jeg bilde av tårnet, så jeg brukte 35 min opp. Kl 13 kom de andre, så da gikk jeg ned igjen. Jeg brukte nærmere 50 min ned igjen, men det var pga fotoshoot av en kanin som hoppet langs stien foran meg et stykke og noen sauer. Jeg vil tro jeg brukte omtrent like lang gåtid ned som opp.