Archive - Date

Archive - Activity

Peakbook-Friends

So far I'm not a Peakbook-friend of anyone.

Collected lists

I haven't joined any lists yet.

Danserfjella

15.08.2017

Endelig fant jeg varden i Råde, Danserfjella( 127moh)! Etter 3 timer på tur( og gårsdagens mislykkede forsøk), med klatring, hopping, synking og så og si krabbing under busker og trær, uten kart, GPS eller kompass. Danserfjella ble før brukt til dans og feiring på et stort flatt område, som ligger ca på midten av åspartiet. Det er fullt forståelig at Danserfjella blir kalt "Helvetesfjella". Til og med på kartene er fjellet tydeligvis feil merket i følge den eldre lokalbefolkningen. Etter et anbefalt startpunkt som ledet rett inn i et kaos uten stier, ble turen mer en skattejakt og oppdagelsesferd. Men, på vei hjem fant jeg en veldig enkel sti. Lykke til!

To topper i en sleng!

15.08.2017

Kjørte inn Vestre Langerødvei fra den kommunale veien mellom Lunder og Fosseberget. Parkerte rett før bommen på vegen som går opp til Tveitåsen hyttefelt. Gikk denne vegen nordover og opp i hyttefeltet. Kom etter hvert frem til en parkeringsplass hvor stien startet. Rødmerket sti førte oss mot øst og opp til det falleferdige branntårnet på Taraldrudåsen. 4,3 km hit fra bilen. Fortsatte den rødmerka stien videre ned til nordenden av Trolltjernet. Gikk stien sørover på østsiden av Trolltjernet.Der stien svinger østover i retning Lundstjernet hang det to røde merkebånd, som markerte starten på en ny sti i retning kommunetoppen til Skiptvet. Langs denne stien har grunneieren merket seg at i de senere årene at det er økende interesse for denne unnselige kommunetoppen. Vi kommunetoppsamlere >>>

Bankerødkollen

26.07.2017

For å nå Hvalers høyeste topp, kjørte jeg til øya Vesterøy og tok av mot høyre, skilta Hauge. Kjørte noen hundre meter til en parkeringsplass på venstre side der en bomveg fortsatte videre innover. Var nå ca 400 m i luftlinje til toppen. Fulgte veien til endes der det var ett vanntårn. Toppen ligger bak vanntårnet, litt til høyre. Det er markert med tre små bolter i fjellet noen få meter fra en slags mast. Ganske fin utsikt selv om toppen ikke er så veldig høy akkurat. 10 min t/r. Pakket med mat og drikke som hadde holdt en hel dag, med pausen mye lengere enn turen. Stemningen var på topp!

Høyeste toppen i både Marker og Rakkestad!

26.07.2017

Høyeste fjelltoppen i både Marker og Rakkestad. Toppen har navnet Linnekleppen, og er 325 moh. På toppen av Linnekleppen er det plassert et 17 meter høyt branntårn, som er det eneste i Nord-Europa som er bemannet. Her kan du klatre opp og nyte utsikten, samt en prat med brannvokteren. Anbefales å starte ved "fjellovergangen" mellom Degernes og Marker, IKKE Tiuren(nedlagt småbruk)! Vi valgte Tiuren, og fikk høre senere at det var en rute for fjellgeiter. Etter å ha kommer fram på halvparten av gjennomsnittlig turtid var gleden stor og kroppen totalt utmattet. Nedover samme vei var umulig, og bildet til høyre øverst viser hvor fornøyd jeg var av å komme til sivilisasjonen, og muligheten til å ringe taxi :)

Vardeåsen, Rygge

18.07.2017

Det er mange stier som fører til Vardåsen som forøvrig ble fredet i 1993. Vår tur starter på parkeringsplassen til Evje golf: www.evjegolf.no . Vi går langs banen opp til Vardåsen som med sine 89 m.o.h er høyeste punkt i Rygge. I det ellers så flate landskapet er åsen synlig på lang avstand. Skogen på Vardåsen er nesten uberørt av nyere tids skogdrift og de eldste furuene er fra ca. 1850. Det er et rikt fugleliv i området og de fleste fugleartene som har tilhold er typiske barskogsfugler. Lengst sør på toppen ligger det en gravrøys fra bronsealderen. I tråd med skikken på den tiden ble gravrøysene lagt på et godt synlig sted med vidt utsyn utover landskapet. På sørsiden av åsen ligger Botnertjernet som er en del av naturreservatet. Tjernet er kunstig oppdemmet og ble >>>

Nevelfjell, Lillehamer

06.07.2017

Fra Øyer kjørte vi mot Hafjell og Pellestova og parkerte på stor parkeringsplass på høyre side av Pellestova. Nevelfjellturen var merket fra Pellestova, kun 3 km.

Gastgiveren, Sarpsborg

01.07.2017

Parkerte ved Harehjellhytta, den flotte klubbhytta til Trøsken IL. Veien videre var også lysløype, som Trøsken IL har tilrettelagt for snøproduksjon langs hele traseen. Imponerende, men kanskje nødvendig i en snøfattig del av landet. Tok til høyre i neste veikryss og gikk til høyeste punkt på vegen. 50 meter før "Torget" tok det av en bred sti mot venstre, som var ødelagt av skogsmaskin noen hundre meter i starten. Stien gikk helt til topps. På Gastgiveren var det et spinkelt tårn og noen forsvarsobjekter. I tårnet var det festet et FFK-flagg, noe denne Fredrikstadjenta synes var litt festlig! Ps. Takk til Annar for god beskrivelse :)

Østentorøysa, Fredrikstadtopp

29.06.2017

På Østentorøysa var det egentlig et tysk utkikkstårn fra 1940-1945, men nå står det bare noen betongelementer igjen. Toppen er kun 119 meter, men har blitt satt som Fredrikstads høyeste punkt. Kjørte mot Lilleng Ridesenter og parkerte ved et stort bygg på venstre side rett før ridesenteret. Dette bygget brukes til ridestevner, ridekurs, samt innendørs aktivitet med hester. Ruslet så opp mot en fin, gruset sløyfe som går til høyre før Lilleng naturbarnehage. Denne grusveien/stien var fin å følge opp til jeg var like ved høyeste punkt på Østento (119). Kun få meter inn i skogen, du følger en sti, før jeg fant restene av tårnet som engang har stått der (til høyre fra skogstien). Ingen utsikt fra betongfundamentene, men på veien ned, hvor jeg gikk resten av sløyfa med >>>