Archive - Date

Archive - Activity

Peakbook-Friends

So far I'm not a Peakbook-friend of anyone.

Collected lists

I haven't joined any lists yet.

Østryggen på Kuglhorn

21.08.2020

Værmeldingen slo til, og sola kom opp akkurat idet vi startet på stigningen ved Verdenssvaene. Skikkelig flott. Skjønner hvorfor mange velger å telte her. Fant relativt lett den store varden som ledet oss videre til et lett synlig hyllesystem som tok oss opp på selve eggen. Mange flotte ruter som går rett opp nordveggen (?) av Kuglhorn (beskrevet i føreren for Narvik). Vi koblet oss inn i tauet rett etter den store steinen oppå ryggen, men uten å sikre før vi kom opp til svaet hvor klatringen egentlig starter. Brukte enkelttau. Satset på friksjonssterke anmarsjsko, og klatringen opp til første topp (ca fire taulengder) gikk veldig fint. Steinen var helt tørr. Kløna det til og mista taubremsen, måtte gå over til å bruke hms-knute på resten. Siste fem taulengdene etter første >>>

Stetind, sydpillaren. 9tl.

19.08.2020

Etter mye dårlig vær i Lofoten, og en del turer opp og ned på Gandalf-veggen ved Festvåg, snudde vi nesa mot Narvik og Stetind. Startet anmarsjen opp 0830 onsdag morgen i tett skydekke. Oppe ved vannet lettet været og vi kunne se hele ruta og fjellet. Opp videre ovenfor svaene hvor vi traverserte (gikk litt høyt opp hvor traverseringen er mindre eksponert). Noe snø i steinrøysa, godt Ricky hadde med isøks. Ved innsteget rundt 2,5 timer etter starten. Tre italienske klatrere Mario, Luigi og Alessandro kom rett etter oss, og fulgte oss hakk i hjel helt til topps. Ricky ledet det meste, bortsett fra et par enkle taulengder hvor jeg gikk først. Han hadde tausoloert ruta tidligere i år, og fant stort sett rett vei. Brukte noe over 5 timer opp til øverste amfi hvor vi gikk av. Fint å >>>

Silkebrisen, 5+, 5tl. Fjærland.

31.07.2020

Vi fant en masse flotte rutebeskrivelser på http://heihaaklatring.blogspot.com/p/kjsnesfjorden.html?m=1 , og siden været hadde vært tørt og flott lengde bestemte June og jeg for å prøve oss på Silkebrisen, rett ved nordenden av Fjærlandstunnelen. Veldig flott rutebeskrivelser på bloggen. Parkerte rett ved P-plassen ved tunnelen, og fulgte DNT-stien ca 15 min østover langs elva. Fantastiske omgivelser. Ruta ser du lett fra stien etter 10 mins gange. Lurt å følge anmarsjbeskrivelsene og traversene fra høyre til venstre på en av de smale hyllene for å komme til innsteget. Men, ganske luftig passasje og ville sikret hadde jeg gjort dette på nytt....første taulengde følger et s-formet dieder hvor cruxet er på i øverste sving. Gode sikringsmuligheter. Mye lyd fra fossen gjorde kommunikasjonen litt tricky. Neste taulengde er lett variert >>>

Just for fun, 4+, 4tl. Troldhaugen, Nissedal.

24.07.2020

Troldhaugen ligger tjue minutters kjøring fra Treungen, i retning Fyresdal. Flott beliggenhet, og en foss renner ned ved veggens venstre side. Annmarsjen er omtrent 30 minutter. Noe sti, som tar litt tid å finne. Vi parkerte på en skogsvei som finnes ved å ta inn ved vannet like ved, gjennom et sandtak og videre inn. Ganske fint og idyllisk område. Innsteget er på et stort platå. Første taulengde er ganske morsom og variert, to bolter helt ved starten. Flere riss fører opp til første standplass. Andre taulengde går ved kanten av et stort flak. De to siste taulengdene er ganske svaete. Føreren viser at nærmeste rappell er på ruta til høyre. Kun en bolt på første rappellanker der, så vi valgte å gå ned gjennom skogen østover. Det tok ca en time.

Raphunzel - Skålfjell, Nissedal

22.07.2020

Parkerte bilen ved veien rett ved ruta ved lunsjtider. Litt vanskelig å finne noen sti opp til innsteget, og heller ikke lett å finne ut hvor ruta starter. Sikkert lurt å orientere seg grundig hvor ruta starter før en står ved svaene. Fant rett innsteg ved å Google ruta, og fikk opp et bilde som viser klatring på tredje taulengde, hvor fotografen står ved standplass ved et tre. Vi begynte klatringen på andre taulengde, som er et 3-er sva med lite sikringsmuligheter. Standplass ved et tre. Deretter videre opp et sva, mot brattere terreng og mer morsom klatring. Gradering her er 4+. Neste taulengde likeså. Deretter kommer rutas crux, et buldreflytt rett etter standplass, gradert 5+. Deretter går ruta opp og mot mot høyre. Vi kom ut av ruta og gikk for langt til høyre, og fikk en >>>