Archive - Date

Archive - Activity

Peakbook-Friends

So far I'm not a Peakbook-friend of anyone.

Collected lists

I haven't joined any lists yet.

Travers av Skotstindan på to forsøk

21.07.2023

Det var vanskelig å finne noe særlig informasjon om denne turen på forhånd, men det er åpenbart at endel folk har vært der, fra enten den ene eller den andre kanten. Det ser også ut til å være varierende navn som brukes på formasjonene i denne fjellrekka. Når man står i Nordskotdalen og ser hesteskoen med klokka har man - så langt vi veit - en liten fortopp på 532 lengst nord over Oksholmen (hvor det går bratt ned til sjøen) så Skotstind (746), så S1 (699) som lokalt kalles "Apa", så en navnløs topp på 566, så Nordskottraversen som lokalt også kalles Lundeggen, så Sørskottind (608). Første forsøk hadde vi med litt sikringsutstyr, men ingen egne slynger å legge igjen som rapellanker. Gikk inn i Nordskotdalen og fulgte den nordligste stien mot venstre forbi >>>

Hanekamtinden

01.08.2020

Reka august 2019

17.08.2019

Etter å ha fått masse nyttig info til sommerens turer fra diverse turrapporter her på Peakbook fant jeg ut at det var på tide å bidra selv. Så her følger første, fra Reka i Vesterålen. Rute : Vi kjørte fra Sortland til Skjerfjordeidet og parkerte på en lomme på høyre siden av veien, noen hundre meter før en liten kirke. Her står det et hvitt skilt eller tavle på venstre side av veien, hvor stien over Bjørndalspollen begynner. Stien er synlig på Ut.no, og fjellet ses helt fra starten. Bukta steingås greit ved lavvann. Stien videre stemte ikke med Ut.no lenger, men gikk bratt opp i skogen, over en stor myr og videre opp høyre side av Rekelva, som krysses ved utløpet av Rekvatn. Videre inn på venstre side av vannet, der det er flere fine bålplasser, først ved et svaberg, seinere >>>

Nordryggen på Vågakallen

12.08.2019

Sommerens høydepunkt over et av Lofotens vakreste fjell! Rute : Etter en kort natt og alpin start sto vi smale i øya på parkering ved Djupfjordbrua kl.5. Vi var ikke de første, to hyggelige unge danske karer satte avgårde rett før oss. Stien innover dalen er godt beskrevet og var stort grei å følge. Når vi nærmet oss "avkjørselen" for Bare Blåbær og normalveien på Vågakallen holdt vi til venstre der vi kunne for å ikke havne feil. Oppstigningen gjennom ura til innsteget dreide enda lenger til høyre enn vi hadde trodd, og vi var til tider i tvil om den gikk til foten av andre ruter i nordveggen, men vi traff helt fint. Det er visst ikke uvanlig å gå feil til innsteget, og bruke lang tid på ruta. Det viktigste er at man IKKE skal opp til det laveste punktet på ryggen >>>