Archive - Date

Randonnée/Telemark
5:51h
9.6km

Årets første randoneetur gikk til Storhaugen. Vi startet fra Melhus litt over 07, og kjørte E6 til Oppdal videre på RV 70 til Lønset så FV 511 frem til parkering ved Stenbueng/Dalen. Her betaler man 40 kr til bonden som brøyter og ordner opp parkeringen. På parkeringen viste gradestokken -16C, men temperaturen steg en del utover dagen. Turen opp starter brått og vi valgte en rute der det ble veldig bratt. I starten var det rundt 20cm nysnø som lå på ett litt hardere lag, og etter ett par hundre høydemeter ble det hardt skareføre under snøen. Enkelte steder var det faktisk vanskelig å få godt feste med stålkantene. At undertegnede hadde glemt igjen stavene sine, gjorde ikke turen til toppen på delvis skareføre noe lettere. Inn mot toppen av Storhaugen er det ganske flatt, og >>>

Overnattingstur til Forollhogna

03.09.2014
Hike
24:25h
15.2km

Overnattingstur til Forollhogna sammen med Jayden og Rakel Turen starter med en forholdsvis bratt stigning til over skoggrensa, når de første 3 km er unnagjort er det svak stigning helt til det er noen hundre meter fra toppen. Vi gikk til området Grønlibekken og satte opp telt, før vi fortsatte til toppen neste dag. Til toppen gikk vi på vestsiden av Storsalen, hvor det er en smal sti. Ganske bratt ned på sidene, så her gikk det tregt fremover. Tilbaketuren fra toppen gikk vi på østsiden av Storsalen hvor det er en bred sti. Stien går helt til toppen, men er ikke avmerket i kartet. Stien som er avmerket i kartet går ned til Forollsjøen, men det er lett å finne frem på en tydelig sti med oppsatte skilter. Flott fjell, ett man gjerne kommer tilbake til! Lærte også noe nytt på turen: >>>

Kråkfjellet og Rensfjellet

20.08.2014
Hillwalk
7:38h
22.4km

En dagstur med Morten Bjørgvik og hunden Rigel til Kråkfjellet og Rensfjellet fra Samsjøen. Været for dagen var stort sett overskyet, men vi hadde vekslende vær hele dagen. Underveis på turen hadde vi alt fra sol til høljende regn. På turen opp til Rensfjellet var det også tidvis tykk tåke. Kråkfjellet Vi knotet litt med å finne skikkelig gode veivalg på turen, da det ikke var så lett og finne en god rygg å følge opp til Kråkfjellet. På turen opp til Kråkfjellet så vi flere ryper og 2 rein. Hadde stort sett greit vær opp, med litt regn mot slutten. Vi hadde lunc på toppet og fortsatte nedover for å gå opp til Rensfjellet. Rensfjellet Vi fant en fin rygg opp til Reinsfjellet til slutt når vi starta på oppstigningen. Når vi nærmet oss toppen var det bare 20-50 meter sikt og kraftig regnvær. Oppe på toppen var det også en del vind >>>

Freikollen

23.03.2014

En kjapp ettermiddagstur sammen med Even Ripnes til Freikollen

Randonee tur til Ruten

30.03.2013
Randonnée/Telemark

Kjørte fra Resdalen tidlig for å møte Christoffer og Andreas som kommer fra Melhus på Fanremen. vi kjører sammen derfra til Søylia. Vi er de første som kommer til parkeringa så vi lurer litt på om vi er på riktig plass, det er vi. Det fylles raskt opp med biler og folk. Turen opp går i strålende sol og rolig tempo, dette er vår første tur på randonee. Flere på tannpirkere som flyr forbi på tur opp. Toppen byr på en fantastisk utsikt og masse lokale som peker og forklarer. Turen ned blir noe redusert da Andreas har noen sko som ikke er helt som de skal. Dette er en tur som kan anbefales for "nybegynnere", liten transport før stigningen starter og moderat helling ned, men ikke så slakk at det blir kjedelig på nedturen. (Skrevet av Morten Bjørgvik , orginal artikkel finnes her: Randonee tur til Ruten )