Archive - Date

Archive - Activity

Peakbook-Friends

Collected lists

I haven't joined any lists yet.

Haukelifjell

26.09.2015

Blånebba i Surnadal

28.09.2013
Characteristic:
Hillwalk
5:00h
14.0km

Turen var en dagstur med utgangspunkt i Trondheim. Vi brukte ca 2 timer i kjøring hver vei og rundt 6 timer opp og ned inkludert en lang lunsjpause. Først hadde vi tenkt å gå opp den vestlige ryggen opp, men når vi så at det hadde falt 5-10 cm snø valgt vi å gå den østlige ryggen opp. Fra bunnen av dalen er det skiltet opp fra stien mot Blånebba. Herfra går det en sti rett opp. Vi gikk denn oppover som man kan se på kartet over, men på veien ned gikk vi "offpiste". (Det var forresten ufrivillig siden det er litt vanskelig å finne tilbake til stien.) Stien forsvant når vi kom opp til tregrensa så herfra tok vi oss opp til Blånebbvatnet uten sti. Vi tok lunsj ved vannet med null vind og en varmende sol. Fra østenden av vannet gikk høydemeterne radig opp til passet >>>

Snota fra Vindøldalen

13.04.2013
6:20h
13.4km

Flott dagstur etter å ha overnattet på Vindølbu. Vi gikk i ellevetiden, noe som viste seg å være litt sent ute, fra Vindølbu for å gå til snota via den nordre fjellryggen. Ettersom det var tydelige steiner til syne og dermed lav rasfare, bestemte vi oss for å gå opp på ryggen via sommerstien som går fra nordvest på ryggen. Stigningen her var litt krapp og et par ganger fant vi det best å ta av fjellskiene for å klyve opp en høydemeter eller to. Vel oppe på ryggen var det mindre stigningskrapp og solfylt fjellrygg som ventet på oss. Her gikk vi i et par timer før vi endelig sto på toppen av Snota. Det var mange andre som var på toppen når vi kom frem, men de hadde alle gått opp fra sør-øst retning Trollheimshytta (selv om de ikke nødvendigvis startet der). På vei ned >>>

Gråkallen

29.03.2013

Tur til verdens tak, Huayna Potosi, Bolivia

24.03.2011
Characteristic:
Sport climbing
72:00h
20.0km

Denne turen er et must for alle som er i La Paz, Bolivia, og som har tid til å avklimatisere i et par uker først! Turen kan bookes med guide for overkommelig pris nede i noen av byens sport-sentre i sentrum. Turen kan gjøres over 48, eller 72 timer. 72 timer er kjent for å være normen med to hytter på vei opp. En på 4500 ish, og den neste på, eller "Rock Camp", på 5130 moh. Daglig går omlag 10-20 folk opp på denne toppen, som er en av verdens "enkleste" topper å bestige på over 6000 moh. Men det skal være sagt før de lateste legger sekken på ryggen, at toppen likevel ikke må undervurderes! Turen underveis var for meg, som foregikk under boliviansk høstårstid, overkommelig men utfordrende. Og jeg hadde da avklimatisert ved å bo 3600 moh og jobben 4000 + >>>

Slogen

24.08.2007

Gikk opp med folkehøgskolen, Borgund fhs. Good times! Vi gikk via pukkelryggene og sov over en natt på Patchellhytta.