Archive - Date

Archive - Activity

Peakbook-Friends

So far I'm not a Peakbook-friend of anyone.

Collected lists

I haven't joined any lists yet.

Preikestolen - 604 moh

14.08.2015
Hillwalk
4:05h
8.5km

Preikestolen er et av Norges mest besøkte fjell. Denne turen startet med en flyreise fra Oslo Lufthavn klokka 07:55. Vi landet i Stavanger, tok flybussen til sentrum (Fiskepiren), ferje videre til Tau, og buss til Preikestolen parkering (270 moh). Ankomst klokka 11:05. Vi fulgte den bratte, godt merkede, stien helt til topps. Det var kø nesten hele turen opp. Det var veldig ulent og mange steiner. Et par steder var det slik at man måtte/burde bruke hendene til hjelp. Naturen var fantastisk og været var fint. Vi brukte 1 time og 30 minutter på turen opp til Preikestolen (604 moh). Der tok vi ei kort pause, og tok noen bilder, før vi fortsatte oppover til Neverdalsfjellet (706 moh). Dette var den vanskeligste delen av turen, men også den morsomste. Her var det ingen tydelige stier, og >>>

Skreikampen - 698 moh

20.06.2015
1:30h
5.5km

Skreikampen er det høyeste toppen i Eidsvoll kommune. Jeg svingte av ved Stubberud og kjørte oppover på en grusveg. I enden av vegen parkerte jeg, og gikk 100 meter nedover igjen - til der stien starter. Det var en fin, bratt og blåmerket sti opp til toppen. Det var et skiltet kryss der man kunne gå til toppen av Skreikampen og til St. Pauls gruve. Jeg gikk først opp til toppen. Litt lenger opp var det et punkt (635 moh.) med bra utsikt mot Minnesund og østover. På toppen (698 moh.), kunne man blant annet se mot Hamar, Helgøya, østover og mot Totenåsen. På nedturen gikk jeg innom St. Pauls gruve. Det var mye myr på veien dit, men det var lagt ut planker. Jeg gikk så tilbake til hovedstien og ned igjen til bilen. Jeg brukte 1 time og 30 min. på turen inkludert én kort pause. >>>

Lauvhøgda - 722 moh

13.06.2015
1:15h
4.8km

Lauvhøgda er Vestre Totens høyeste topp. Vi parkerte på parkeringen (530 moh) rett etter ei ferist, like ved bommen. Det var en fin og enkel tur på grusvei, som hadde en jevn og småbratt stigning opp. Det var mye fin natur med god utsikt innimellom på turen. Det var en del sauer i vegen, men det er bare hyggelig. På toppen var det ei mast og et utsiktstårn. Fra toppen på utsiktstårnet var det veldig bra utsikt 360°. Man kan se Raufoss og Mjøsa godt fra tårnet. Glittertind og Gaustatoppen kunne sees i horisonten. Vi brukte 1 time og 15 min på turen inkludert en kort pause. Det var 6/8 skyet og 18 grader.

Torsæterkampen - 841 moh

23.05.2015
3:00h

Torsæterkampen er Totens høyeste topp. Jeg parkerte på Torsætra (500 moh), og gikk et par hundre meter sørover på en grusveg til der stien begynner. Stien var blåmerket. Det lå igjen noe snø, men det gikk ganske greit fra starten av. Jo høyere man kom, desto mer snø lå igjen. En del trær hadde veltet så det ble noen omveier. Det var også en del bekker som man måtte krysse og "gå i". Da jeg hadde kommet i en høyde av ca. 820 meter, var det et punkt det var bra utsikt mot Torsætra, andre siden av dalen, og litt sørover. Dette punktet viste seg å være det eneste med utsikt på hele turen. Litt lenger bort, var det en stein med navnet "Hjemmefronthytta". Blåmerkingen fortsetter videre inn i landskapet, men jeg tok av mot hytta. Det var noen fotspor i snøen >>>