Sykkeltur rundt Tunhovdfjorden (16.07.2020)

Visits of other PBEs Nuten bomveg (748m) 16.07.2020
Tunhovdfjorden Vest (737m) 16.07.2020

Ingen bestigninger, på sørsiden av enn opp og ned av sykkelen. Startet ved Pålsbudammen, syklet på sørsiden av fjorden så langt veien gikk, til Fjølabu. På kartet ser det ut som om det går en traktorveg videre, ca 3 km, til Storneset. Den var ikke sykkelbar for oss. Vi fulgte en sti langs strømledningen langsmed vannet. Til tider var den fin, med nye flotte klopper over bekker og fuktige partier. Vi møtte et hyggelig par, godt voksne, som sa vi var en uke for tidlig :), de var ikke ferdig med kloppene ennå. Vi måtte trille det meste av dette stipartiet, men helt i sør gikk det fint å sykle. Og da vi kom inn på grusvegen igjen var det helt flott. Vi passerte flere stølsveger som sikkert er fine startpunkt for andre fjellturer (til Nutenutan, Fauskofjellet, Hestnatten med flere). Liten stopp for å beundre Tunhovddammen, og en is på nærbutikken. Deretter medvind nord og vestover hjemover på asfalten til Pålsbudammen.
Vi fikk en oppfriskende dukkert i Pålsbufjorden, og en hyggelig prat med en hytteturist.
Jeg hadde ikke studert kartet godt nok før turen, ser nå at vi burde ha syklet bortom den røde PB toppen Storneskulten, det får bli neste gang.