Søre og Nordre Sætretind med Gina. Vill tur! (24.07.2020)

Ascents Lisjehornet (1,211m) 24.07.2020
Nordre Sætretind sør for (1,352m) 24.07.2020
Nordre Sætretind (1,365m) 24.07.2020
Søre Sætretind (1,358m) 24.07.2020
Sætretindane nordvest for (1,245m) 24.07.2020
Søre Sætretind S1 (1,301m) 24.07.2020
Søre Sætretind S2 (1,271m) 24.07.2020

Kanskje den villeste turen jeg har vært på til nå. Vi valgte å følge ruta til https://peakbook.org/tour/328091/Tinderangling+over+Kol%C3%A5s-+og+S%C3%A6tretinder.html
Hadde dog med tau og gikk motsatt vei. Det var noe tåke på starten av turen, men denne skulle lette i følge værmeldingen. Opp vestsiden av Søre Sætretind startet det med å fram med tauet da vi skulle av snøen på ei sketchy snøbro. Videre oppover var det mose, gress og noe bløtt. Vi valgte å ta stegjern på utenpå løpeskoene, noe som fungerte veldig bra på dette underlaget.
Videre gikk vi opp galleriet som https://peakbook.org/%C3%9Er%C3%B3ndeimr avsluttet med. Et bredt og fint galleri. Videre oppover var det konstant utfordrende å velge letteste vei pga det uoversiktlige terrenget. Vi tok fram tauet på et bratt opptak som sikkert kunne vært omgått i ei annen renne. Det fantes ikke spor av mennesker her, og det sier kanskje noe om hvor få som går denne veien sommerstid.
Vel oppe på ryggen var det vanskelig å følge gps-sporet nøyaktig nok i det vanskelige terrenget. Det ble mange ganger opp og ned fra ryggen rundt de store pinaklene før vi gikk i løpende sikringer den siste veien til toppen.

Men vi var fortsatt spente på turen ned på andre siden, for å gå ned samme vei var uaktuelt. Men veien var lett å finne med mange rapellfester og fler spor etter folk. Det ble to rapeller ned, og det holdt med randotau på 30 meter. Det mest utfordrene var nok de glatte svabergene før vi skulle ned på breen. I løpende sikringer over breen og opp til ryggen mot nordre. Også denne ryggen var det en del klyving på, men her kunne vi endelig ta av stegjernene. Vel oppe på Nordre var lettelsen stor, og resten av turen der vi var innom Lisjehornet var en ren flytbølge.