Repeknuten og Blåfjell (15.05.2019)

Ascents Nord for Repeknuten (608m) 15.05.2019 09:55
Repeknuten (642m) 15.05.2019 10:30
Repeknuten Øst (606m) 15.05.2019 11:06
Blåfjell i Skien (674m) 15.05.2019 12:37
Øvre Veverkollen (588m) 15.05.2019 13:15
Nedre Veverkollen (455m) 15.05.2019 13:36

Strålende dag for tur i ukjent terreng for meg. Hadde blinket meg ut Repeknuten og Blåfjell sør og nord for Lilleøkteren.

Parkerte ved bommen til Lilleøktervegen og gikk innover til jeg kom opp på flata (forbi veien til Lilleøkteren), som jeg hadde lest hos andre som hadde vært på Repeknuten. Tok av rett opp lia for å komme opp til neste skogsbilvei høyere opp. Fant verken dyretråkk eller andre tråkk mellom disse veiene, så det var svært kronglete og bratt opp dit.

Fant enden av grusveien, som så gikk over til en gammel traktorvei. Denne fulgte jeg langt oppover til jeg kom over en flott topp med utsikt over Fjellvannet og Lilleøkteren. Så over til Repeknuten derfra, men mistet traktorsporet og rotet meg litt bort i terrenget så det ble en omvei via småtopper og kløfter før jeg kom meg opp til selve målet.

Repeknuten ligger like innenfor Siljangrensa, og har god utsikt i alle retninger. Gaustatoppen så jeg i disen, helt hvit.

Ville prøve å finne en bedre vei ned, så gikk vestover der jeg etter kort tid fant et nytt traktorspor. Fulgte dette via et annet toppunkt, Repeknuten Øst, der jeg tok en matpause.

Litt forvirrende med navnet, men det ligger en annen Repeknuten enda en kilometer lenger vest, på Skienssida.

Deretter fulgte jeg samme traktorspor helt ned til samme sted jeg gikk et annet traktorspor opp. Hvis man skal til Repeknuten er traktorsporet jeg kom ned et mye lettere spor å følge enn det jeg gikk opp. Da kan man også gå inn grusveien fra Luksefjellvegen som går inn litt før Lilleøktervegen.

Kranglet meg ned samme lia til Lilleøktervegen og fortsatte forbi Lilleøkteren og til enden av veien der. Også der gikk det et traktorspor videre, og fulgte det oppover kløfta til jeg fant ut at jeg måtte skjære opp den bratte lia opp til toppunktet på Blåfjell.

God utsikt også her, spesielt mot vest, men ikke så flott som Repeknuten.
Fulgte toppryggen sørover og deretter bratt ned mot og opp på Øvre Veverkollen.

Ikke noe større utsikt der, fortsatte videre vestover til jeg traff et tråkk markert på kartet, som gikk over til et traktorspor ned til grusvei. Tok med meg Nedre Veverkollen også som var en kort avstikker fra veien. Jogget deretter ned til bilen.

Beste rute til Repeknuten starter her ved enden av grusvei, ved å følge traktorspor rett opp til høyre, og ikke i forlengelsen av grusvei
Utsikt fra nyregistrert topp nord for Repeknuten. Flott utsikt mot både Fjellvannet og Lilleøkteren
Varden på Repeknuten
Fra toppen av Repeknuten
Lilleøkteren
Varden på Blåfjell
Utsikt fra Blåfjell mot vest og fjellene på andre siden av Fjellvannet