Fagerlidalen (10.03.2017)  6

Start point Pebua, Vindøldalen (378m)
Endpoint Pebua, Vindøldalen (334m)
Ascents Grøafjellet (1,139m) 10.03.2017
Svarthammaren (1,128m) 10.03.2017
Visits of other PBEs Vindøldalen p-plass (340m) 10.03.2017
Steiksol og gnistrende føre. Har sagt det før, men bedre kan det ikke bli. Parkerte på Pebua og fulgte delvis skispor innover Vindøldalen.

Tok opp lia mot Fagerlidalen og teltet der det begynner å flate ut. Det er langt innover Vindøldalen, og lia opp lang Fagerlidalsbekken er bratt og tung med pulk.To timer og 8 km så langt.
Dagen etter videre innover mot dalen og opp stigningen inn i Fagerlidalen.Et fantastisk område.
Innover mot Fagerlidalen
Holdt høyden på østsiden av dalen, og parkerte pulken like før Snotdalen.
Rett opp Snotdalen og til første topp, Svarthammaren. På vei opp Snotdalen så jeg flere mennesker på Snotens topp som speidet utover. Fra Svarthammaren og rett over til Grøafjellet.
Fra Svarthammaren mot Snota
Disse toppene har nok få gjester i løpet av året, men selv om de er lavere en sine naboer får man en følelse av å være "i" fjellet, med godt utsyn til toppene rundt. Retur sammen vei til Vindøldalen.
Som en rundtur må dette være helt konge. F.eks fra Vindøldalen gjennom Fagerildalen til Trollheimshytta og ned til Gråhaugen, evt over Breiskardet.
Start date 10.03.2017 16:52
(UTC+01:00)
End date 11.03.2017 18:32

Rundt Snota

Written by BjørnF 14.03.2017 08:36

Fint område for å ta skiturer uten topptur og flere muligheter både som rundturer og ulik start/mål. Jeg tok en letter variant dit inn. Fra Gråhaugen-Snothaugen-Svarthammaren-Grøafjellet-Finnhammaren -Gråhaugen. Husker jeg sleit da jeg skulle ta en snarvei fra Snothaugen rett fram til Svarthammaren og prøvde å klatre opp med skia på sekken. Så greit ut på avstand men måtte prøve 3 plasser før jeg kom meg opp. Dårlig snarvei.

Sv: Rundt Snota

Written by trollheim1 15.03.2017 14:41

Jeg tenkte på den ruta du beskriver, den er jo omtrent 10 km kortere en den varianten jeg valgte. Har ikke vært så lang inne i Fagerlidalen før, så det virket mer spennende. Et virkelig flott område. Så ifra Svarthammaren at det er nok litt ulendt mot nord, så skjønner godt du måtte angripe fra flere steder.