Folarskardnuten, Hol og Buskerud, 157/403 (24.08.2014)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Folarskardnuten (1,933m) 24.08.2014
Visits of other PBEs Lordehytta (1,620m) 24.08.2014
Hallingskarvet nasjonalpark (500m) 24.08.2014
Nordre Stølen parkering 24.08.2014

Vi kjørte Rv 50 nordvestover fra Hol og tok av til venstre på Raggsteindalsveien. Parkerte ved Nordre Stølen Parkering som er en relativt stor parkeringsplass på høyre side av veien like etter den merkede turistforeningsstien mot Haugastøl og rett før brua over elva Raggsteindøla. Gikk litt tilbake på veien til stistart og fulgte den merkede stien mot Haugastøl opp til Lordehytta hvor vi tok en liten pause. Traff forresten på en flokk med Islandshester langs stien som koste seg på fribeite. Fulgte så stien et par hundre meter til sørenden av vannet på 1603. Her tok vi av fra stien mot Haugastøl og fulgte en vardet/T-merket sti oppover til Folarskardnuten. Merkingen var slitt og ikke like lett å følge og det var ett par steder med enkel klyving. Etter hvert så kom vi opp i snøføre, og det var litt utfordrende å gå i steinur dekt av ett lite snølag, men det ble heldigvis ikke så mange knall og fall. Stor varde på toppen og nok snø til å lage en liten snømann. Koste oss med niste på toppen mens vi nøt utsikten og så på regnbygene i det fjerne som heldigvis holdt seg unna oss. Brukte ca fem timer til toppen inkludert pause på Lordehytta. Bestemte oss for å ta en annen rute ned for å få en fin rundtur. Satte derfor kursen mot høyde 1731 og gikk mellom isbreene bort mot denne. Det var sporadiske varder bortover her. Vi gikk ned i skaret til høyre for høyde 1731, og kom inn på en vardet sti som er avmerket på peakbook kartet. Den var tidvis vanskelig å følge for den var ikke nymerket akkurat, men starter på rundt 1600 m og går til venstre for Veslebotn før den går ned mot dalen, krysser bekken, og videre ned mot elva Raggsteindøla som den går parallelt med helt ned til bygningen ved parkeringsplassen på Nordre Stølen. Hvis en ønsker å gå motsatt vei så starter den på høyre side av bygningen.