Langåsen. Alene. (23.08.2014)  3

Written by Morsk (Morten Skoglund) GSM

Start point Sakvikvollen (340m)
Endpoint Saksvikvollen (340m)
Characteristic Jogging
Ascents Langåsen (516m) 23.08.2014
Sjåvidthøgda (502m) 23.08.2014

Kjørte til Saksvikvollen på lørdags morgen. Endelig hadde det blitt finvær i Trøndelag etter et par uker med regn. Dette var en treningstur i o-tøy. Jogget fra parkeringsplassen på stien sør-vestover fram til Svarttjønna. Fulgte deretter sør-vestkanten av vatnet fram til bekkedalen som kan følges nesten rett opp til Langåsen. Oppe på toppen var det en del instrumentering som er satt opp i forbindelse med NTNU, institutt for vassbyggs, hydrologiske forsøksfelt "Sagelva". Det var fin utsikt på toppen hvor jeg blant annet kunne se Selbusjøen, Drakstsjøen og Jonsvatnet. Jeg brukte vel 40 min opp. Returen samme vel til Saksvikvollen tok en halv times tid. Det var vått i myrene, men dette er et veldig flott terreng å løpe i.

Etter returen til Sakvikvollen fortsatte jeg umiddelbart på stien på andre siden av vegen, tok etter hvert til høyre og inn bekkedalen slik at jeg kom inn på Sjåvidthøgda rett nordfra. Ingen utsikt på toppen, bare en mengde rotvelt. Løp samme vegen ned igjen. Brukte ca 30 min opp og 20 min ned.
Oppe på Langåsen med NTNU's instrumentering av Sagelvas hydrologiske forsøksfelt.
Fra Langåsen og nordover. Toppen på Sjåvidthøgda er dessverre rett bak furua på midten.